مقایسه فلسفه رنج از دیدگاه قرآن و پارادایم معنادرمانی (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
«رنج» عنصر مشترک زندگی تمام موجودات است و هستی آدمی با تجربه رنج گره خورده است. انسان به دلیل برخورداری از تفکر و خودآگاهی نسبت به سایر موجودات همواره در پی کشف علل وجود و حل مسئله آن بوده است. هدف از این پژوهش مقایسه مفهوم، کارکردها و شیوه های رهایی از رنج از دو دیدگاه ایمانی با نظر به آیات قرآن و علم روان شناسی با تکیه بر نظریه معنادرمانی فرانکل بود. پژوهش حاضر به روش کیفی و به شیوه تحلیلی توصیفی انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین دیدگاه قرآن و مکتب معنادرمانی در واکاوی مسئله رنج شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد. از مهم ترین شباهت ها تأکید دو دیدگاه بر گستردگی و عدم گریز آدمی از رنج است؛ افزون بر این در معنادار بودن رنج و امکان رشد فردی به واسطه رنج نیز توافق نظر وجود دارد. تفاوت دو دیدگاه در نوع مواجهه و پذیرش رنج بود که در معنادرمانی به صورت محدود و در ارتباط با خود فرد مطرح می شود، اما در نگاه قرآن رنج بشر به کنش های فرد و سنت های الهی وابسته است؛ همچنین کارکردهای تربیتی، اخلاقی و روان شناختی آن بسیار جامع تر از روان شناسی معنادرمانگری است.A Comparative Study on the Philosophy of Suffering from the Perspective of the Quran and the Paradigm of Semantic Therapy
Suffering is a common issue in the life of all creatures and human existence is tied to the experience of suffering. Due to their thinking and self-awareness, human beings have always sought to discover the causes of their existence and solve their problems. The purpose of the current research was to compare the concept, functions, and ways of getting rid of suffering from two faith perspectives with regard to Quranic verses and psychological science based on Frankel's theory of semantic therapy. This analytical-descriptive study was carried out in a qualitative way. The results showed that there were similarities and differences between the perspective of the Quran and the school of semantic therapy in the analysis of the problem of suffering. One of the critical similarities is the emphasis of the two views on the extent and lack of human escape from suffering. In addition, there is a consensus on the meaningfulness of suffering and the possibility of personal growth through suffering. The difference between the two views was in the type of encounter and acceptance of suffering presented in a limited way in semantic therapy and in relation to the individual himself. In reverse, according to the Quran, human suffering is dependent on the individual's actions and divine traditions. Moreover, its educational, moral and psychological functions are much more comprehensive than the psychology of meaning therapy.