آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

تولد به عنوان یکی از اسرارآمیزترین جنبه های پیدایش،از شاخص های اصول و باورهای انسان است. انسان ها با درج باورهای خود نسبت به زایش، اشتیاق به زندگی و تداوم آن ، از راه افسانه ها، این باور را به آیندگان نیز انتقال داده اند. در بسیاری از افسانه های عامیانه کهگیلویه و بویراحمد، تولد قهرمان یا زمینه های آن در برابر عملکردهای وی پس از تولد، از برجستگی بیشتری برخوردار است.هدف پژوهش حاضر بررسیو نشان دادن انواع تولدهای فراهنجار، فرایندهای خلاف معمول در به دنیا آمدن قهرمان، مردن و دوباره زنده شدن به اشکال گوناگون،اعتقاد به جاودانگی و زیستن پس از مرگ در باور مردم کهگیلویه و بویراحمد است.در این دسته از افسانه ها، تولد انواع و اقسامی دارد که به خاطر تفاوت و تنوع آن ها، قابل تفکیک است. از نظر روساخت، هیچ تولدی ظاهراً شبیه تولد دیگر نیست اما در اساس، بن مایه و ژرف ساخت همه ی آن ها یکسان بوده و اگر تفاوتی وجود دارد در روساخت یا شکل ظاهری افسانه است. علاوه بر این نشان داده می شود که تولد غیرمعمول قهرمان در افسانه های جادویی نسبت به این عنصر در داستان های غیر جادویی بیشتر به چشم می-خورد. این پژوهش با بررسی عنصر تولد فراهنجار و انواع آن در افسانه های شفاهی - جادویی کهگیلویه و بویراحمد به شیوه ی توصیفی-تحلیلی انجام شد. در این جستار نشان داده شد که تولد انواعی دارد که خود به زیرشاخه هایی مانند انواع منشأ تولد تقسیم می شود.

Abnormal births in the magical legends of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad

Birth, as one of the most mysterious aspects of creation, is one of the hallmarks of human principles and beliefs. Through myths, human beings have passed on their beliefs about procreation, longing for life and its continuation through myths. In many folk tales of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, the birth of the hero or its contexts is more prominent than his actions after birth. The hero, death and resurrection in various forms, the belief in immortality and life after death is believed by the people of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad. Are separable. In terms of superstructure, no birth is apparently similar to another birth, but basically, the foundation and depth of construction are all the same, and if there is a difference in superstructure or appearance, it is a myth. In addition, it is shown that the unusual birth of a hero in magical legends is more noticeable than this element in non-magical stories. This research was carried out by descriptive-analytical method by examining the element of normative birth and its types in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad oral-magical myths. In this study, it was shown that birth has types that are divided into sub-categories such as types of birth origin. Keywords: Afsaneh Parian, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Birth of Farahnjar, Metamorphosis.

تبلیغات