چکیده

پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف تلفیق تحقیقات عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان کشور انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را پژوهش های موجود تشکیل می دهد که بین سال های 1390 تا 1401 در تمامی پایگاه های متنی و کتابخانه های دانشگاه ها در قالب مقاله قابل دسترسی بوده است. این مطالعات به صورت هدفمند انتخاب شدند و بر اساس معیارهای ورود و خروج و تحلیل حساسیت، 32 اندازه اثر از 15 مطالعه بررسی شد. براساس نرم افزار CMA2 نتایج اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی (32/0) و برای مدل اثرات ثابت (26/0) به دست آمد. همچنین بیشترین اندازه اثر معنادار برابر با 72/0 مربوط به متغیر بازاریابی درونی و کمترین اندازه اثر معنادار نیز برابر با 11/0 مرتبط با متغیر سبک رهبری بود. با توجه به یافته های به دست آمده در این فراتحلیل پیشنهاد می شود متغیرهای ذکر شده به ویژه بازاریابی درونی، بالندگی منابع انسانی، سیستم پاداش، جو اخلاقی مناسب در برنامه های تقویت رضایت شغلی در بین ادارات ورزش و جوانان کشور تقویت شود.

Identifying the antecedent elements of job satisfaction among the employees of sports and youth departments in the country with a meta-analysis approach

The current research was conducted with the meta-analysis method and with the aim of integrating the researches of the factors affecting the job satisfaction of the employees of the sports and youth departments of the country. The statistical population of this research is made up of existing researches that have been accessible in the form of articles in all text databases and university libraries between 2011 and 2022. These studies were selected purposefully and based on inclusion and exclusion criteria and sensitivity analysis, 32 effect sizes from 15 studies were examined. Based on CMA2 software the results of the combined effect size were obtained for the random effects model (0.32) and for the fixed effects model (0.26). Also, the highest significant effect size was equal to 0.72 related to the internal marketing variable and the lowest significant effect size was equal to 0.11 related to the leadership style variable. According to the findings obtained in this meta-analysis, it is suggested to strengthen the mentioned variables, especially internal marketing, human resources growth, reward system, appropriate moral atmosphere in programs to strengthen job satisfaction among sports and youth departments of the country.

تبلیغات