آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

یکی از دستاوردهای زبان شناسی شناختی، کشف این حقیقت است که زبان ها برای ملموس کردن مفاهیم انتزاعی از استعاره های مفهومی بهره می برند. براساس دیدگاه لیکاف و جانسون (2003م) استعاره مفهومی، با استفاده از حوزه مبدأ که حوزه ای ملموس است، به توضیح و تبیین حوزه مقصد، که مفهومی انتزاعی و غیرملموس است، می پردازد.استعاره های مفهومی به سه دسته ی هستی شناختی، جهتی و ساختاری تقسیم شده و استعاره های هستی شناختی در سه زیرشاخه ظرف، شیء/ ماده، شخصیت (تشخیص) جای می گیرند. منظومه بلند حماسه آرش یکی از آثار ارزشمند مهرداد اوستاست که با توجّه به مضمون حماسی خود، بسیاری از مفاهیم انتزاعی را با یاری گرفتن از استعاره های مفهومی بیان کرده است. هدف این پژوهش بررسی استعاره های هستی شناختی در این اثر حماسی، با شیوه توصیفی- تحلیلی است. نگارندگان در پی پاسخ به این پرسش که استعاره های هستی شناختی در حماسه آرش چگونه به کار رفته و چه مفاهیمی از طریق این استعاره ملموس شده اند، به این نتیجه دست یافته اند که شاعر در پی بیان آه و حسرت خود از روزگار نابسامانی که از جنگ بین ایران و توران، به وجود آمده، حوزه های مقصدی همچون روزگار، زمانه، حسرت، هراس، بلا و... را با حوزه ها ی مبدأ ظرف، اشیاء و اشخاص مفهوم سازی نموده است. از آن جهت که ذات حماسه با پویایی و تحرّک همراه است، بیشترین مفهوم سازی با حوزه مبدأ شخصیت (که به مفاهیم انتزاعی، جان و حرکت می بخشد) صورت گرفته است.

Analysis of ontological metaphors in Mehrdad Avesta's "Epic of Arash" based on Lakoff and Johnsons’s theory

One of the achievements of cognitive linguistics is the discovery of the fact that languages ​​use conceptual metaphors to make abstract concepts tangible. According to Lakoff and Johnson (2003), conceptual metaphor uses the domain of origin, which is a tangible domain, to explain the domain of destination, which is an abstract and intangible concept; In fact, the basis of conceptual metaphor is the existence of a category of origin and a category of destination and the creation of a correspondence between them. In this view, conceptual metaphors are divided into three categories: ontological, directional and structural, and ontological metaphors in turn fall into three sub-categories: container, object / matter, personality (discernment). Arash's long epic poem is one of the valuable works of Mehrdad Avesta.  According to his epic content, he has expressed many abstract concepts with the help of conceptual metaphors. The purpose of this study is to investigate the ontological metaphors in this epic work in a descriptive-analytical manner. After answering the question of how ontological metaphors were used in Arash's epic and what concepts were tangible through this metaphor, the authors came to the conclusion that the poet sought to express sigh and regret. From the turbulent times that have arisen from the war between Iran and Turan, the conceptualized areas such as times, regrets, fears, calamities,  and etc. were expressed with the areas of origin in terms of the vessel, objects and people. Since the essence of the epic is associated with dynamism and mobility, most conceptualization has taken place with the domain of the origin of the character bringing life to abstract concepts.

تبلیغات