آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

داستان اسکندر در شاهنامه فردوسی یکی از دراماتیک ترین داستان ها در مورد زندگی اسکندر است. این داستان از حیث دو عنصر کیفی نمایش یعنی کشمکش ها و صحنه های دراماتیک بسیار حائز اهمیت است، به گونه ای که در بین عناصر کیفی این دو را باید استثنایی بی مانند به حساب آورد. بر این اساس در مقاله پیش رو هدف این است تا به روش توصیفی- تحلیلی و نیز استفاده از تقسیم بندی موجود در کتاب شناخت عوامل نمایش به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که کشمکش ها و صحنه های داستان اسکندر برای اقتباس چه ظرفیت ها و تنوعی دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کشمکش های این داستان بسیار متنوع یعنی براساس ماهیت عنصر مخالف از نوع کشمکش های جامعه ضد اجتماع، آدمی ضد آدمی، آدمی ضد طبیعت و آدمی ضد جامعه و آدمی ضد خود است و نیز براساس ماهیت کشمکش از نوع همراه با جهش و حرکت است. صحنه های رزم با ایرانی ها، ازدواج با روشنک، مرگ دارا و آیین تدفین او و ... نیز از صحنه های دراماتیک این روایت است که به دلیل برخورداری از ساختار نمایشی بسیار قابلیت این را دارد که فیلمنامه ای نیز با استفاده از این صحنه ها و کشمکش ها نوشته و فیلمی ساخته شود.

The study of two qualitative elements of conflict and scene in the tale of Eskandar in Shahnameh in terms of cinematic adaptation

The tale of Eskandar in Shahnameh is one of the most dramatic tales regarding the life of Eskandar.  It is very significant in terms of two qualitative elements in drama namely conflicts and dramatic scenes which are quite exceptional in contrast with other elements.  The purpose of this article is to answer the main question that what potential and variety these two elements offer for adaptation using descriptive analytic method as well as referring to the classification in the book of recognizing elements of drama.  The results obtained demonstrate that conflicts in the tale are highly varied that is based on the nature of opposing elements such as conflicts in an antisocial society, man versus man, man versus nature, man versus society, man versus his own self, and also based on the nature of conflict is of a kind associated with dynamism.  The battle scenes with the Persians, marriage with Roshanak, the death of Dara, and his burial rites are regarded as dramatic scenes of this narrative which makes it an ideal case for adaptation.

تبلیغات