مقایسه تطبیقی بازگشت پذیری وقف در حقوق ایران و کامن لا با رویکردی بر اندیشه فقهی امام خمینی (ره) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در حقوق ایران گروهی بازگشت پذیری وقف را مطلقا ناصواب و آن را در تنافی با ذات وقف دانسته اند ؛ در حالی که عده ای دیگر از جمله امام خمینی قائل به صحت آن شده اند بدین شرح که این دسته ، قابلیت بازگشت پذیری وقف را طبق نصوص وارده مقید به قید «پیدایش نیاز واقف به مال موقوفه پس از انعقاد آن» کرده و در صحت آن به صورت مطلق نیز مستندا به ادله عام تشکیک ننموده اند. در این مسئله تمامی ادله مطروحه در رابطه با عدم قابلیت بازگشت پذیری وقف قابل نقد بوده و بنابراین بازگشت پذیری آن در صورت پیدایش نیاز صحیح به نظر می رسد. در تحلیل حقوق کامن لا نیز که در آن نهاد تراست تنها نهاد مشابه با وقف در حقوق ایران است با توجه به ماهیت حقوقی و اوصاف متشکله آن، بازگشت از آن جایز بوده و فاقد منع قانونی است.Comparative comparison of the Endowment devotion to the law of Iran and common law with an approach to the jurisprudence of Imam Khomeini
Abstract : Some of jurists and lawyers consider that dissolution stipulation within Endowment utterly are void and this is in contrary to nature of Endowment whereas other experts among imam khomeini believe that these terms within Endowment are right . Actually , according to second group's opinion, validity of such stipulation- based on canonical texts- is fettered by "generation of endower subsequent need to endowed property after it's formation". In addition, based on general reasons, recent theorists have no doubt about veracity of absolute (not conditional) stipulation in the Endowment. In this topic, all mentioned reasons by jurists and lawyers about nullity of termination and dissolving terms within endowment are criticized and so the accuracy of such terms seems correct. In analysis of trust considering this legal institution must be described based on foreign law, thus stipulation of such terms within that is allowable and it has no legal prohibition.