چکیده

تقابل شهر و روستا در شعر معاصر عربی بازتاب گسترده ای داشته و بسیاری از شاعران معاصر عربی در آثار خود بدان پرداخته اند. محمد الماغوط شاعر معاصر سوری نیز از این قافله عقب نمانده و در قصاید متعددی بدان پرداخته است. رنجش خاطر از فضای شهر که غالباً زاییده روابط انسانی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر آن است، نمود ملموسی در شعر او دارد؛ به گونه ای که شهر در فضای شعر او چهره زشت و غبارآلودی دارد. حس غربت، غم و اندوه، گوشه نشینی و انزوا محصول شکل تعامل او با شهر است. در جستار حاضر موضوع تقابل شهر و روستا در شعر ماغوط با رویکرد تحلیلی توصیفی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از نتایج حاصله می توان به این اشاره نمود که شهر بسان زندانی برای ماغوط است که مدام در حال مهیا کردن شرایط برای فرار از آن و پناه بردن به روستاست. شهر گاهی در شعر ماغوط مصداق واقعی دارد و گاهی مطلق شهر است. نتیجه دیگر اینکه، بدبینی به شهر و تمایل به روستا و دیگر نمادهای روستایی، ناشی از سبک رمانتیسمی ماغوط نیست، اگرچه تا حدّی تحت تأثیر ادبای پیرو این سبک ازجمله جبران خلیل بوده است. بازگشت به کودکی، صحرا، مادر و آرمان شهر نمادهای اشتیاق به روستا و نفرت از شهر در شعر اوست.

An analysis of the confrontation between the city and the village in the poem of Mohammad al-Maghout

The contrast between the city and the village in contemporary Arabic poetry has had a great deal, and many contemporary Arab poets have addressed it in their works. Mohammad al-Maghout, a contemporary Syrian poet, has not left behind, and has been addressing several issues in this regard. The resentment of the city's often-created human, social, and political relations prevails in the context of its poetry, in which the city has a ugly face in its poetry space. The sense of routine, sadness, observation and isolation is the product of his interaction with the city. In the present research, the issue of the confrontation between the city and the countryside in verse poetry has been criticized with a descriptive analytical approach. From the results, it can be noted that the city is like a prison for many who are constantly providing conditions to escape from it, and sheltering the village. The city sometimes has its true meaning in the poem, and sometimes it is an absolute city. Another consequence is that pessimism in the city and the tendency towards the village and other rural symbols are not due to the style of romance, and he was somewhat influenced by the literary followers of this style, including Gibran Khalil. Returning to childhood, desert, mother, and utopia are symbols of the passion for the village and the hatred of the city in his poetry

تبلیغات