چکیده

امروزه موضوع حمل ونقل و ترافیک به عنوان یک پدیده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش بسیار مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی- اجتماعی جامعه دارد. هدف از پژوهش حاضر، سنجش اثر گذاری برنامه ریزی های حمل ونقلی در بهبود مولفه های جهانی اقتصاد سبز و مدیریت راهبردی در راستای حمل ونقل پایدار شهری است. لذا در این پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) و استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره (دیماتل فازی) جهت تجزیه و تحلیل یافته ها، مولفه های جهانی اقتصاد سبز در بخش حمل ونقل شهر ساری مورد ارزیابی قرار گرفته اند. یافته ها حاکی از آن است که بر اساس مدل تصمیم گیری چند معیاره (دیماتل فازی)، زیر معیارهای توسعه حمل96 ( در جایگاه اول، هزینه تصادفات / و نقل غیر موتوری با دارا بودن بیشترین ضریب وزنی و اثرگذاری مستقیم با کسب امتیاز ) 9196 ( در جایگاه سوم قرار دارند و / 96 ( در جایگاه دوم و در نهایت مدیریت تقاضای سفر با کسب امتیاز ) 91 / با کسب امتیاز ) 93مهمترین عوامل تأثیرگذار توسعه حمل و نقل سبز )پایدار( در شهر ساری هستند. برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت های پیش روی حمل ونقل پایدار از مدل سوات ) SWOT (، بهره گرفته که راهبرد نهایی توسعه حمل ونقل پایدارشهر ساری، راهبرد تهاجمی بر پایه تقویت نقاط قوت و استفاده از فرصت های موجود است. در نهایت با ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی  (Qspm) اولویت بندی استراتژی ها برای برنامه ریزی حمل و نقل پایدار تعیین شد.

Analysis the effectiveness of green economy’s indicators in urban transportation strategy (case study: Sari city)

Today, the transportation and traffic as socio-political as a socio-political phenomenon, it plays an important role in the quality and socio-economic structure of a society. The purpose of this study is Measuring the effectiveness of transportation planning with global green economy indicators. Type of this research is descriptive-analytic study. And collect data from field studies and library use. Also for analysis multi-criteria decision-making models (DEMATEL) is used. The findings show that among the main criteria for research, development of non-motorized transport with the highest weight factor and direct impact in first place with (36/81) points, the cost of accidents with a score (33/37) in second place and eventually travel demand management with a score (36/81) in third with and these factors are the most important factors in the development of sustainable transport in the city of Sari. The SWOT model has been used to identify the strengths, weaknesses, threats and opportunities for sustainable transportation in Sari. The final strategy for the development of sustainable transportation in Sari is an aggressive strategy. Finally, with the Qspm matrix, the prioritization of strategies for sustainable transportation planning was determined.

تبلیغات