آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

امروزه شهرداری های در تلاشند تا بهترین خدمات را به شهروندان ارائه دهند و آن ها را از عملکرد خویش راضی سازند. به همین خاطر در تلاشند تا با مشارکت شهروندان در طرح ها و برنامه های مختلف میزان رضایتمنی شهروندان را افزایش دهند. این پژوهش با هدف بررسی رضایتمندی شهروندان از خدمات عمومی شهرداری با تأکید بر رویکرد مشارکتی در شهر نیکشهر انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه افراد بالای 18 سال ساکن در شهر نیکشهر می باشد. این شهر مطابق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 حدود 17732 نفر (معادل 4156 خانوار) بوده است. نمونه این پژوهش طبق آمار جمعیتی سرشماری 1395 و به روش تصادفی ساده و به کمک فرمول کوکران بدست آمده است. حجم نمونه در پژوهش حاضر با استفاده از فرمول کوکران376 پرسشنامه تعیین گردید.ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی صوری آن توسط کارشناسان، اساتید و متخصصان مورد تایید واقع شده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 بدست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که مقدار میانگین به دست آمده از شاخص های عملکرد شهرداری در متغیر اقتصادی برابر با 71/2، متغیر اجتماعی برابر با 73/2، متغیر رفاهی برابر با 62/2، متغیر عمرانی برابر با 77/2، متغیر فرهنگی برابر با 69/2 و متغیر فراغتی برابر با 68/2 است که نشان دهنده وضعیت نامطلوب این متغیرها است و شهروندان از عملکرد شهرداری ناراضی می باشند.نتایج بررسی وضعیت خدمات عمومی ارائه شده به شهروندان بوسیله شهرداری در شهر نیکشهر با میانگین 920/2 در وضعیت نامطلوب و نتایج بررسی وضعیت میزان مشارکت شهروندان در امور شهرداری در زمینه ارائه خدمات با میانگین 692/2 نامطلوب ارزیابی شده است.

Assessing Citizens' Satisfaction with Municipal Public Services with Emphasis on Participatory Approach (Case Study: Nikshahr City)

Today, municipalities are trying to provide the best services to citizens and satisfy them with their performance. Therefore, they are trying to increase citizens' satisfaction by involving citizens in various projects and programs.This study aims to investigate citizens' satisfaction with municipal public services with an emphasis on a participatory approach in the city of Nikshahr.The present research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of implementation method.The statistical population in this study is all people over 18 years old living in Nikshahr. According to the general population and housing census of 2016, this city was about 17,732 people .The sample of this research has been obtained according to the population statistics of the 2016 census in a simple random method using the Cochran's formula.The sample size in the present study was determined using Cochran's formula 376 questionnaires. Research data collection tool has made a researcher-made questionnaire whose face validity has been confirmed by experts, professors and specialists and its reliability using Cronbach's alpha is 0.87 Has been achieved.In order to analyze the research findings, Pearson correlation coefficient and one-sample t-test were used.The results of one-sample t-test showed that the average value obtained from municipal performance indicators in the economic variable equal to 2.71, social variable equal to 2.73, welfare variable equal to 2.62, development variable equal to 2.77, the cultural variable is equal to 2.69 and the leisure variable is equal to 2.68, which indicates the unfavorable situation of these variables and the citizens are dissatisfied with the performance of the municipality.The results of the survey of public services provided to citizens by the municipality in the city of Nikshahr with an average of 2.920 in an unfavorable situation and the results of a survey of the participation of citizens in municipal affairs in the provision of

تبلیغات