آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

صنعت گردشگری، در کنار مزایا و منافع خود، با مخاطرات و فرایندهای تهدیدکننده ای روبه رو است که، در صورت عدم مدیریت، با افول مزایای این صنعت مواجه خواهیم شد. یکی از مهم ترین راه های مدیریت مخاطرات مقاصد گردشگری ارتقای ادراک گردشگران از مخاطرات محیطی پیش از سفر است. مقاله ی حاضر به بررسی و پاسخ به این سؤال پرداخته که ادراک گردشگران از مخاطرات نواحی روستایی در چه سطحی است و چه عواملی در این ادراک تأثیرگذارند. برای این منظور، از روش شناسی توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. حجم نمونه ی تحقیق شامل 267 گردشگر روستایی روستاهای هدف گردشگری شهرستان گرگان است که براساس فرمول کوکران با جامعه ی آماری نامعلوم تعیین شده است. داده های گردآوری شده از طریق پرسش نامه با استفاده از آزمون های آماری مقایسه ی میانگین، آزمون های هم بستگی و تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه وتحلیل شدند. براساس نتایج، از بین ابعاد سازنده ی متغیر ادراک ریسک مخاطرات (شناختی، احساسی و عملکردی) در بین گردشگران، بُعد احساسی بیشترین و بُعد عملکردی کمترین مقدار را دارد. همچنین، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی عوامل مؤثر در ادراک خطر گردشگران به چهار محور شناخت مقصد، عوامل زیرساختی و فیزیکی مقصد، شرایط و توانایی های فردی و دریافت های اجتماعی از محیط قابل دسته بندی هستند.

Investigating The Tourists' Perception of The Risks of Rural Destinations And The Factors Affecting It (Case Study: Tourism Target Villages of Gorgan Township)

The tourism industry, in addition to its advantages as one of the spatial objects, is facing risks and threatening processes that will face a decline in the benefits of this industry if not managed.  One of the most important ways to manage the risks of tourist destinations and maintain the destination is to improve tourists' perception of environmental risks before the trip. The present article examines and analyzes the risk perception indicators of environmental hazards of tourists in rural areas with descriptive-analytical methodology. The statistical population includes 267 rural tourists in the tourism target villages of Gorgan County. The collected data were analyzed using mean comparison tests, correlation tests, and heuristic factor analysis. According to the results, among the constructive dimensions of the risk perception variable (cognitive, emotional and functional) among tourists, the emotional dimension has the highest and the functional dimension has the lowest value. In addition, using exploratory factor analysis, the factors affecting tourists' risk perception could categorized into four factor; destination recognition, infrastructural and physical factors of destination, individual conditions and abilities, and social perceptions of the environment

تبلیغات