آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

نیازهای ضروری جوامع از طریق تشکل های طبیعیِ اجتماعی، موسوم به نهاد تامین می شوند. از جمله برای ایجاد نظم و امنیت و مدیریت جامعه، نهاد سیاست تشکیل می یابد. هر فرهنگ و تمدنی دارای سبک مدیریت و انتظام بخشی مخصوص به خود است. از این رو هر تمدنی دارای یک نهاد سیاسی با شاکله مخصوص به خود است. تمدن مدرن با کنار گذاشتن واقعیت غیب و تکیه بر واقعیت مشهود (سکولاریزم) و اعتماد به انسان (هیومنیزم) شکل و رشد یافت. نهادهای اجتماعی آن، از جمله سیاست هم بر همین پایه استوار شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی و ظاهر شدن اسلام در یک منظر تمدنی چنین می نماید که شاکله های نوینی به نهادهای اجتماعی مخصوصا سیاست داده شد. مقاله حاضر تلاش می کند با استفاده از روش بررسی متون و بحث و نظرخواهی از متخصصین، در یک مطالعه تطبیقی شاکله سیاست در تمدن نوین اسلامی را تخمین زند. موضوع پژوهش مطالعه تطبیقی شاکله سیاست در دو تمدن مدرن و نوین اسلامی است و هدف پژوهش آن است که پایه های نظری سیاست را در تمدن مدرن و تمدن نوین اسلامی با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج اجتماعی هر یک را مورد سنجش قرار دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شاکله سیاست در این دو نوع تمدن با یکدیگر تفاوت مبنایی دارند؛ هر چند ممکن است هر دو به مردم سالاری متمسک باشند. تمدن مدرن بر اساس انسان گرایی و توجه به سودجویی و منفعت طلبی انسان ها هر نوع عملی را مجاز می شمارد اما تمدن اسلامی تکیه خود را بر ربوبیت الهی می گذارد و با اهمیت دادن به رابط بین عالم غیب و مشهود تلاش می کند نظامی را در سیاست جایگزین کند که ولایت الهی در سطوح مختلف اجتماعی ساری و جاری شود.

The Structure of Politics in Modern Civilization New Islamic Civilization, A Compdrative Study

The essential needs of societies are provided through natural social organizations, called institutions. For instance, to create order and security and management of society, the institution of politics is formed. Every culture and civilization has its own style of management and discipline. Hence, every civilization has a political institution with its own structure. Modern civilization was formed and developed by abandoning the unseen reality and relying on the apparent reality (secularism) and trust in man (humanism). Its social institutions, including politics, were based on this. With the victory of the Islamic Revolution in 1979 and the emergence of Islam in a civilized perspective, it seems that new structures were given to social institutions, especially politics. The present article tries to estimate the structure of politics in the new Islamic civilization in a comparative study using the method of reviewing texts and discussing and consulting experts. The findings of this study show that the form of politics in these two types of civilizations are fundamentally different from each other; however, both may adhere to democracy. Modern civilization, based on humanism and attention to the profit and benefit of human beings, allows any kind of action, but Islamic civilization relies on divine lordship and tries to replace the system in politics with the importance of the link between the unseen and the visible. Divine to be present and current in different social levels.

تبلیغات