چکیده

معماری معاصر به دلیل گسست از فرهنگ و هویت بومی خود قادر به ایفای نقشی که برعهده دارد نبوده و این گسست پیامدهای غیرقابل جبرانی به همراه داشته است، به گونه ای که معماران را از اصل و ریشه حقیقی خویش دور کرده و بی توجهی ایشان را به قوانین و اصول حقیقی حاکم بر طراحی بناها به ویژه بناهای فرهنگی که نقشی هویت ساز را در جامعه دارند، در پی داشته است. لذا بررسی حقوق و قوانین حاکم بر فضاهای فرهنگی به خصوص در سطح بین الملل به دلیل گستردگی وظیفه ای که در ترویج و حفظ فرهنگ اقوام و آموزش علوم و فنون دارند یک ضرورت مهم تلقی می شود که باید در طراحی این گونه فضاها مدنظر قرار گیرد. ازاین رو هدف اصلی پژوهش بررسی حقوق مرتبط با فضاهای فرهنگی مندرج در اسناد بین المللی منتخب پژوهش جهت استخراج اصول و مؤلفه هایی برای بهبود کیفی و عملکردی این مکان های ارزشمند در نظر گرفته شده است. به دلیل عمومیت فضاهای فرهنگی و ازآنجاکه بیشترین مخاطبین فضاهای فرهنگی کودکان قلمداد می شوند، ضروری است حقوق فرهنگی مرتبط با کودکان مندرج در اسناد بین المللی نیز مورد توجه و ارزیابی قرار گیرند. در این راستا تلاش شده است با بررسی اسناد بین المللی منتخب شامل اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1966، پیمان نامه حقوق کودک مصوب 1989 که در آن ها به ضوابط حقوق فرهنگی اشاره شده است، به تعدادی از الزامات و مؤلفه ها دست یافت که در نهایت به ارائه راه کارهای معمارانه برای دستیابی به این الزامات منتهی می شود. این راه کارها از قابلیت ارتقاء کیفی فضاهای فرهنگی و اعمال حقوق مربوطه برخوردارند. روش پژوهش، کیفی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای است. نتیجه پژوهش حاکی از مؤلفه هایی اثرگذار چون اجتماع پذیری، تجلی هویت ایرانی، پاسخ گویی فضاها به نیازهای کودکان و بهره وری و سودمندی فضا در مکان های فرهنگی است.

Effective Components in the Design of Cultural Spaces through the Lens of International Documents

Contemporary architecture has not been able to fulfill its role due to its disconnection from its indigenous culture and identity. Such a disconnection has brought irreparable consequences since it has made architects get disconnected from their true origin. This has resulted in overlooking the real rules and principles governing the design of buildings, especially cultural buildings that have an identity-maker role in society. Therefore, studying the laws and rules that govern cultural spaces, especially at the international level, due to the extent of their duties in promoting and preserving ethnic culture and teaching science and technology, is important and needs to be considered in the design of such spaces. Therefore, the main goal of the research is to study the rights related to cultural spaces included in the selected international documents of the research to extract principles and components for improving the quality and functionality of these valuable places. Due to the generality of cultural spaces and the fact that the majority of their audience is children, it is necessary to pay attention to and evaluate the cultural rights related to children included in international documents. In this regard, efforts have been made to examine selected international documents, including the Universal Declaration of Human Rights 1948, the International Covenant on Economic, Social, and Cultural Rights, 1966, and the Convention on the Rights of the Child, 1989 to see how the rules of cultural rights and a series of requirements and components provide architectural solutions to achieve these requirements. These solutions can improve the quality of cultural spaces and exercise relevant rights. The research method is descriptive-qualitative, and the method of data collection was library type. The result of the research indicates effective components such as sociability, the manifestation of Iranian identity, the responsiveness of spaces to children’s needs, and the efficiency and usefulness of space in cultural places.

تبلیغات