آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

روند رو به افزایش طلاق در ایران طی سالیان اخیر، آن را تبدیل به یک مساله اجتماعی نموده است. مطالعه حاضر، ارتباط میان گرایش به طلاق با بیگانگی را در میان نمونه ای از زنان شهر مشهد مورد کنکاش قرار داده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه زنان متاهل شهر مشهد و حجم نمونه نیز 384 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه ها، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. یافته های تحلیل مسیر نشان می دهد که تاثیر بیگانگی بر صمیمیت زناشویی، دخالت خانواده ها، نزاع بر سر قدرت تصمیم گیری و گرایش به طلاق معنادار است. هم چنین تاثیر بیکاریِ همسر بر صمیمیت زناشویی، نزاع بر سر قدرت تصمیم گیری و گرایش به طلاق معنادار است. براساس یافته ها، متغیر بیگانگی همراه با متغیرهای میانجی 53 درصد از عوامل گرایش به طلاق را تبیین کردند. از آن جایی که ریشه احساس بیگانگی در «عدم یکپارچگی» و «عدم انسجام» فردی و اجتماعی نهفته است، سیاست گذاری در جهت افزایش و بهبود روش های منتهی به کنش ارتباطی مناسب در حوزه عمومی جامعه ضرورت دارد.

Relationship between Alienation and the Tendency to Divorce among Women in the City of Mashhad

The increasing rate of divorce in Iran has turned this phenomenon into a social issue. This study exammines the assoication between tendency to divorce and alienation among a sample of women in the City of Mashhad. The statistical population of the research is all married women of Mashhad and the sample size is 384 people. Cluster sampling method was used to select the samples. The findings of the path analysis show that the impact of alienation on marital intimacy, family involvement, conflict over decision-making power and tendency to divorce is significant. Also, the effect of spouse's unemployment on marital intimacy, conflict over decision-making power and tendency to divorce is significant. The findings suggest that the alienation variable along with the mediating variables explained 53% of the factors of tendency to divorce. Since the feeling of alienation is rooted in individual and social "lack of integration" and "lack of cohesion", policymaking is necessary to increase and improve the methods leading to proper communication action in the public sphere of society.

تبلیغات