آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

مقاله حاضر، پیمایشی - توصیفی از نوع علی - مقایسه ای است که با هدف تحلیل تطبیقی نیازهای فرهنگی دانشجویان دختر و پسر مراکز آموزش عالی استان ایلام انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های استان ایلام به تعداد 16714 نفر در سال تحصیلی1400-1399 بود که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و به شیوه نمونه گیری طبقه بندی، نمونه مورد بررسی به تعداد 374 نفر تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از اطمینان از روایی آن با بهره گیری از نظر متخصصان (15 نفر کارشناس) و محاسبه پایایی خرده مقیاس های آن به روش آزمون مجدد و روش همسانی درونی، تکثیر شد. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) بود. یافته های توصیفی نشان داد که میزان نیاز فرهنگی دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بیشتر است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد که جنسیت دانشجویان، حداقل بر یکی از نیازهای فرهنگی تأثیر می گذارد؛ به طوری که در بین پسران و دختران، بین نیازهای ادبی - هنری و نیازهای تفریحی – ورزشی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین میزان نیازهای دینی - مذهبی و نیازهای سیاسی - اجتماعی در بین پسران و دختران، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین جنسیت به ترتیب به میزان 9/7 درصد و 6/4 درصد واریانس نیازهای ادبی - هنری و نیازهای تفریحی - ورزشی را تبیین می کند.

Comparative Analysis of the Cultural Needs of Male and Female Students

The present article is a survey-description of the causal-comparison type, which was conducted with the aim of comparative analysis of the cultural needs of male and female students of higher education centers in Ilam province. The statistical population of the research included all the students of the universities of Ilam province in the number of 16,714 people in the academic year of 2019-2020. Using Cochran's sampling formula and stratified sampling method, the studied sample was determined to be 374 people. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, which was multiplied after confirming its validity by using the opinion of experts (15 experts) and calculating the reliability of its subscales using the retest method and the internal consistency method. Data analysis tools were descriptive statistics and multivariate analysis of variance (MANOVA). Descriptive findings showed that the level of cultural needs of female students is higher than that of male students. The results of the multivariate variance analysis also showed that the gender of the students affects at least one of the cultural needs; So that there is a significant difference between boys and girls between literary-artistic needs and recreational-sport’s needs; However, there is no significant difference between the level of religious needs and political-social needs among boys and girls; Also, gender explains 7.9% and 4.6% of the variance of literary-artistic needs and recreational-sport’s needs, respectively.

تبلیغات