آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

رفتارهای ضد بهره وری نوع مهمی از رفتارهای غیراخلاقی ارادی و عمدی با رویکرد منفی در سازمان ها هستند که موجب کاهش بهره وری سازمان می شوند. از این رو با توجه به پیامدهای منفی رفتارهای ضد بهره وری در سازمان، شناسایی الگوهای ذهنی مدیران نسبت به این رفتارها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ذهنیت مدیران نسبت به رفتارهای ضد بهره وری کارکنان بانک های شهر ایلام است که با استفاده از روش شناسی کیو انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی- پیمایشی است. شیوه انجام این پژوهش از نوع آمیخته می باشد. در مرحله جمع آوری نظرات از روش کیفی و در مرحله شناسایی الگوهای ذهنی از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصین و مدیران ارشد بانک های منتخب سطح شهر ایلام شامل 12 نفر است که کارت های مربوط به گزاره-های کیو در بین آن ها توزیع و با آن ها مصاحبه مبتنی بر روش شناسی کیو انجام شد. بر اساس کارت های توزیع شده از میان 98 گزاره، 43 گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکت کنندگان اولویت بندی شدند. درنهایت، بر اساس یافته ها و نتایج تحلیل عاملی کیو چهار الگوی ذهنی رهبری مخرب، ادراک بی عدالتی، ضعف سیستم اداری و ناهمخوانی محیط شناسایی شدند. بر اساس نتیجه گیری نهایی این گونه می توان تفسیر نمود که بنابر ذهنیت مدیران عامل رهبری مخرب بیشترین تأثیر را در بروز رفتارهای ضد بهره وری در بین کارکنان بانک دارد.

Identifying Mentality of Managers Regarding Counterproductive Behaviors of Bank's Employees of Ilam City Using Q Methodology

Counterproductive behaviors are an important type of voluntary and deliberate unethical behaviors, which reduce the productivity of the organization with a negative approach to organizations that help decrease the productivity of the organization. Therefore, due to the negative consequences of Counterproductive behaviors in organization, it is important to identify bank's managers' mentality patterns regarding counterproductive behaviors of employees in ilam city using Q methodology. This research is applied in terms of purpose, practical and in terms of the nature of method, descriptive- survey. The method of this study is mixed. In addition, the idea of qualitative method and in the identification stage of mental models has been used. The statistical population of this study consisted of 12 people of experts and senior managers of the selected bank of ilam city that distributed Q cards among them. According to distributed cards, from 98 statements, 43 of them were identified as final statement and prioritized by the participants subsequently. Finally, Based on the findings of Q factor analysis, it was found that there are four different mental models as destructive leadership, lack of justice, administrative system and environment disparity. On the basis of the final conclusion, it can be interpreted that according to the managers' mentality, destructive leadership is the most effective factor in the incidence of counterproductive behaviors among bank employees

تبلیغات