تبیین مؤلفه های پیش برنده و بازدارنده اجتماعی شرکت ها جهت ارتقاء کیفیت صورت های مالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گزارشگری مسئولیت شرکتی با جنبه های ویژگی های فردی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی و شرایط بیرونی شرکت ارتباط دارد. با توجه به اینکه کیفیت گزارشگری مالی تأثیر با اهمیتی بر بازارهای سرمایه دارد و بر نحوه تصمیم گیری کاربران گزارش های مالی اثر می گذارد لذا کشف و شناسایی صحیح عوامل تأثیرگذار بر کیفیت گزارشگری مالی از دیدگاه گروه های مختلف، می تواند گزارش های مالی را به عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی قابل اتکا برای استفاده کنندگان تبدیل کند. بنابراین هدف این مقاله تبیین مؤلفه های پیشبرنده و بازدارنده مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها جهت ارتقاء کیفیت صورت های مالی است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات مدیره شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 98 می باشد که به روش تصادفی ساده 295 نفر جهت توزیع پرسشنامه انتخاب شده اند. جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از روش کتابخانه ای و جهت آزمون فرضیه های تحقیق برای اندازه گیری مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی شوآرتز (1998) استفاده گردید. همچنین برای اندازه گیری کیفیت صورت های مالی از پرسشنامه استاندارد کیفیت گزارشگری مالی فردی ون (۲۰۱۴) استفاده می شود. جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون K-S و جهت آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بعد ویژگی های فردی و مؤلفه های پیش برنده آن و مؤلفه های بازدارنده آن بر ارتقا کیفیت صورت های مالی تأثیرگذار است. بعد اجتماعی و حاکمیت شرکتی و مؤلفه های پیش برنده و مؤلفه های بازدارنده آن بر ارتقا کیفیت صورت های مالی تأثیرگذار است. بعد شرایط بیرونی و مؤلفه های پیش برنده و مؤلفه های بازدارنده آن بر ارتقا کیفیت صورت های مالی تأثیرگذار استExplaining the Promoting and Inhibiting Social Components of Companies to Improve the Quality of Financial Statements
Corporate responsibility reporting relates to aspects of individual and social characteristics and corporate governance and the external conditions of the company. Given that the quality of financial reporting has a significant impact on capital markets and affects the decision-making process of users of financial reports, so the correct identification of factors affecting the quality of financial reporting from the perspective of different groups, can make financial reports as an important source of information. Rely on users to convert. Therefore, the purpose of this article is to explain the components of promoting and preventing corporate social responsibility to improve the quality of financial statements. The statistical population of the study is the members of the board of directors of companies listed on the Tehran Stock Exchange in 1998. 295 people were selected by simple random sampling to distribute the questionnaire. Schwartz (1998) standard social responsibility questionnaire was used to collect information in the field of theoretical foundations and research literature and to test research hypotheses to measure social responsibility. Also, to measure the quality of financial statements, the standard questionnaire of Freddy Van's financial reporting quality (2014) is used. K-S test was used to check the normality of data distribution and structural equation model and PLS software was used to test the hypotheses. The results of the research show that the dimension of individual characteristics and its promoting components and its deterrent components are effective in improving the quality of financial statements. The social dimension and corporate governance and its promotional and deterrent components affect the quality of financial statements. The external conditions and its promoting and deterrent components affect the quality of financial statements.