آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

سیمای قرآن در آیینه تمام نمای گفتار امیرمؤمنان (ع) با توصیفات اعجاب آوری ترسیم شده است. ازجمله درباره یکی از ویژگی های آن کتاب فرموده است: «ف القرآنُ آم رٌ زاجرٌ و صامت ناطقٌ» مخاطب در وهله نخست، با یک ناسازگاری روبه روست و ش اید برای او این پرسش مطرح شود: چگونه می توان معادله «ساکتِ گویا» را حل نمود؟ اگر قرآن گویاست، چرا صامت و خاموش است؟ از یک سو، امام علی (ع) با عبارت؛ «ینْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْض» و امر به استنطاق از قرآن همگان را به فهم قرآن فراخوانده و از سوی دیگر، به صراحت از صامت بودن قرآن و وجوه پذیری قرآن سخن گفته اند. پژوهش حاضر، می کوشد با روش توصیفی و تحلیل محتوا، نشان دهد کلام موردنظر، از موارد متناقض نمای خیالی به حساب می آید که با توجه به شواهد مختلف می توان به مراد حقیقی امام پی برد. قرآن باوجود ساکت ب ودن، ح اوی اندرزهایی است ک ه گویا به آن صفت ناطق بودن می بخشد. یافته پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی (ع) کلام الهی به گونه ای تنزّل پیداکرده که قابل فهم برای همگان است درعین حال، برای فهم کامل از آن کتاب مقدس و پی بردن به همه مراتب، مراجعه به مخبر صادق و امام معصوم، ضروری است. امام (ع) ضمن این که نطق جوارحی و ظاهری را از قرآن نفی کرده، بر نیاز قرآن به مستنطق و مفسِّر تأکید نموده است.

An Inquiry into the Eloquence and Silence of the Qur'an from the Perspective of Imam Ali (AS)

The image of the Qur'an is depicted in the mirror of the complete speech of the Commanders of the Faithful (PBUH) with astonishing descriptions. For example, he has said about one of the features of that book: Solved? If the Qur'an says so, why is it silent? On the one hand, Imam Ali (AS) called everyone to understand the Qur'an with the phrase: And the facets of the Qur'an have spoken. The present study tries to show the word in question by descriptive method and content analysis, which is considered as an imaginary paradox that according to various evidences, the true meaning of Imam can be understood. The Qur'an, despite being silent, contains advices that seem to give it the attribute of being eloquent. At the same time, in order to fully understand the Bible and to understand all the levels, it is necessary to refer to the honest informant and the infallible Imam. Imam (AS) while denying the superficial speech of the Qur'an, has emphasized the need of the Qur'an for an interpreter.

تبلیغات