چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن تحلیل محتوا از نوع کمی  بود. جامعه آماری این پژوهش برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی پایه اول تا ششم ابتدایی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا بود که پس از مروری کلی بر روی کتاب های فارسی دوره ابتدایی در قالب چهار بعد شخصیتی (ادبی، علمی - فلسفی، مبارز وانقلابی، و ورزشی)در پنج مولفه تهیه و تدوین شد. روایی آن از طریق روایی محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داده است بیشترین میزان توجه به اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی مربوط به شخصیت های ادبی، سپس شخصیت های مبارز و انقلابی، و کمترین میزان توجه مربوط به شخصیت های ورزشی بوده است.

Analysis of the content of Persian books in the elementary period based on the introduction of Iranian-Islamic myths, patterns and thinkers

The aim of the current research was to analyze the content of Persian books in elementary school by introducing Iranian Islamic myths, patterns and thinkers. This quantitative-qualitative research used applied and content analysis method. The statistical population of this research was the Persian curriculum from first to sixth grade. The content analysis checklist that its content validity was approved served as a data collection instrument, prepared in five components after a general overview of Persian books in elementary school in the form of four personality dimensions (literary, scientific-philosophical, militant and revolutionary as well as athletic). The research results have shown that the greatest attention is paid to Iranian Islamic myths, models and thinkers to literary characters, then to militant and revolutionary characters, and the least attention is paid to sports figures. Regarding literary characters, the highest level of attention was assigned to the sixth grade and the lowest level to the first grade of elementary school

تبلیغات