آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

امروزه برای دستیابی به موفقیت باید بتوانند شرایط پیشِ روی خود را با روشهای علمی و مطمئن پیش بینی و استراتژیهای مناسب را جهت اجرای پروژه اتخاذ و پیاده نمایند. با در نظرگرفتن این شرایط پروژه استقرار مدیریت دانش در سازمانها خود با چالشها و پیچیدگی هایی روبرو است که عدم شناسایی و رفع موانع پیش و حین استقرار، پروژه مدیریت دانش را با شکست مواجه خواهد ساخت که علیرغم صرف منابع و زمانِ سازمان نمی توان از مزایای استقرار مدیریت دانش بهره مند شود. برهمین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر ضرورت پیاده سازی سیاست های بهبود مدیریت دانش در شرکت های خودروسازی با روش کمی- کیفی می باشد. برای داده های اولیه تحقیق با انجام مصاحبه از مدیران و کارشناسان سازمان مورد مطالعه مبادرت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته بصورت مقایسه زوجی معیارها و زیر معیارها نموده است پرسشنامه در اختیار جامعه آماری محدود در قالب حجم نمونه به تعداد 10 نفر متشکل از مدیران و خبرگان درگیر موضوع و علاقه مند به آن در شرکت سایپا با روش نمونه گیری غیر احتمالی با رویکرد قضاوتی(گزینشی) انتخاب شده اند، قرار گرفته و پس از پاسخ دادن، یافته های آن را با استفاده از روش های تصمیم گیری فازی و با استفاده از مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی از روش چانگ و روش سازگاری ماتریس زوجی گوگوس و بوچر تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد به منظور تحقق اهداف مدیریت دانش، عواملی همچون پیاده سازی سیستم مدیریت اطلاعات، در نظر گرفتن اهرم های انگیزشی، اهمیت به تخصص افراد و کارکنان دانشی، ایجاد ساختار سازمانی منعطف و جو مشارکتی همراه با اعتمادو تعهد، برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران یک گام ضروری می باشد.

The necessity of implementing knowledge management improvement policies in automobile companies

Today, in order to achieve success, they must be able to predict the conditions in front of them with scientific and reliable methods and adopt and implement appropriate strategies for the implementation of the project. Considering these conditions, the knowledge management deployment project in the organizations faces challenges and complications that failure to identify and remove the obstacles before and during the deployment will make the knowledge management project fail, which despite spending the resources and time of the organization, the benefits cannot be reaped. To benefit from the establishment of knowledge management. Based on this, the main goal of the current research is the need to implement policies to improve knowledge management in automotive companies with a quantitative-qualitative method. For the primary data of the research, by interviewing the managers and experts of the studied organization, the researcher prepared a questionnaire in the form of a pairwise comparison of the criteria and sub-criteria. The topic and those interested in it in Saipa company were selected by non-probability sampling method with a judgmental (selective) approach, and after answering, the findings were analyzed using fuzzy decision-making methods and using the model. The process of fuzzy hierarchical analysis is analyzed by Chang's method and Gogos and Butcher's pair matrix compatibility method. The results of the research show that in order to realize the goals of knowledge management, factors such as the implementation of the information management system, considering motivational levers, the importance of the expertise of people and knowledge workers, creating a flexible organizational structure and a collaborative atmosphere with trust and commitment, holding courses Training for managers is a necessary step.

تبلیغات