آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تاییدیه های سازمان های تخصصی و قابل اعتماد بر ارزش درک شده و وفاداری مشتریان با توجه به نقش تعدیلگری روابط فرااجتماعی در بین مشتریان تجهیزات دندانپزشکی خارجی انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات همبستگی و توصیفی بود. جامعه آماری مشتریان تجهیزات دندانپزشکی خارجی در شهر مشهد شامل دندانپزشکان دارای مطب بود که دارای 10 سال سابقه کاری هستند و حدودا 400 نفر برآورد شدند. همچنین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، برابر 196 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 16 سوالی یوان و همکاران (2020) بود. به منظور بررسی روایی از روایی محتوا و سازه (روایی همگرا، روایی واگرا و تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی (ضریب الفای کرونباخ، ضریب پایایی ترکیبی) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس محاسبه گردید و در سطح استنباطی و جهت بررسی فرضیه ها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS استفاده گردید. نتایج تحلیل فرضیات نشان داد قابل اعتماد بودن و تخصص سازمان های تایید کننده بر ارزش ادراک شده تاثیرگذار است. همچنین ارزش ادراک شده بر وفاداری مشتریان تاثیرگذار بوده و از این رو نقش میانجی ارزش ادراک شده در رابطه میان قابل اعتماد بودن و تخصص سازمان های تاییدکننده با وفاداری مشتری مورد تایید قرار گرفت. با این حال نقش تعدیل گری روابط فرا اجتماعی در تاثیر متغیرهای قابل اعتماد بودن و تخصص سازمان های تایید کننده بر ارزش ادراک شده مورد تایید قرار نگرفت.

The effect of foreign product approvals on perceived value and customer loyalty with the moderating role of Parasocial relationships(Case study: dental equipment)

The aim of this study was to investigate the effect of expertise and trustworthiness of TPO endorsement on perceived value and customer loyalty by the moderating role of parasocial relationship among customers of foreign dental equipment in Mashhad. This research was applied in terms of purpose and correlational and descriptive in terms of method. The statistical population of foreign dental equipment customers in Mashhad was included dentists with offices who have 10 years of experience who were estimated at about 400 people. Also, the sample size according to Morgan table was equal to 196 people. The data collection tool was a 16-item questionnaire of Yuan et al. (2020). In order to evaluate the validity, content and structure validity (convergent validity, divergent validity and confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha, combined reliability coefficient) were used. To analyze the data, descriptive statistics were calculated using SPSS software and at the inferential level to test the hypotheses, the structural equation modeling method was calculated using Smart-PLS software. The results of hypothesis analysis showed that the trustworthiness and expertise of TPO affect the perceived value. Perceived value also affects customer loyalty and therefore the mediating role of perceived value in the relationship between trustworthiness and expertise of TPO with customer loyalty was confirmed. However, the moderating role of parasocial relationship in the effect of trustworthiness and expertise on perceived value was not confirmed.

تبلیغات