تاثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: صادرات یکی از معیارهای کلیدی برای بین المللی شدن شرکت ها در کسب وکارهای مختلف است که نقش بسیار مهمی در حیات شرکت ها دارد. از سوی دیگر، پیچیده شدن شرایط و رقابتی شدن بازارها، شرکت ها را برای بهره برداری از قابلیت های نوآوری سوق داده است. ازاین رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات شرکت های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی است. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی و کمی است. همچنین، شرکت های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی به عنوان جامعه آماری این مطالعه انتخاب شده است. در این مطالعه، نمونه گیری به روش طبقه ای تصادفی انجام شده است. گردآوری داده ها در این پژوهش از طریق پرسشنامه صورت پذیرفته است. برای تحلیل و تفسیر فرضیه ها نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزارهای SPSS23 و Amos23 استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که قابلیت نوآوری به صورت مستقیم بر سرمایه اجتماعی و عملکرد صادرات تأثیر دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی به صورت مثبت بر عملکرد صادرات اثر دارد. در نهایت، نقش میانجی سرمایه اجتماعی در بین قابلیت نوآوری و عملکرد صادرات تأیید گردید. نتیجه گیری: شرکت های کوچک و متوسط با ارتقاء قابلیت نوآوری خود از طریق سرمایه اجتماعی می توانند منجر به رقابت پذیری بهتر خود شوند و بر توسعه و بهبود عملکرد صادرات بیافزایند.The role of innovation capability on export performance with the mediating role of social capital
Objective: Export is one of the key criteria for the internationalization of companies in various businesses, which plays a very important role in the life of companies. On the other hand, the complexity of conditions and the competitiveness of markets have led companies to take advantage of innovation capabilities. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of innovation capability on the export performance of small and medium enterprises in East Azerbaijan province with the mediating role of social capital. Methodology: This research is an applied and quantitative study. Also, small and medium companies in East Azerbaijan province have been selected as the statistical population of this study. In this study, random sampling was performed. Data collection in this study was done through a questionnaire. To analyze and interpret the hypotheses, structural equation modeling method was used by SPSS23 and Amos23 software. Results: The results show that the ability to innovate directly affects social capital and export performance. Also, social capital has a positive effect on export performance. Finally, the mediating role of social capital between innovation capability and export performance was confirmed. Conclusion: Small and medium enterprises can improve their competitiveness through social capital and lead to better competitiveness and increase the development and improvement of export performance.