چکیده

مقدمه و هدف : هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تاب آوری تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه دو شهر شیراز بود. روش شناسی پژوهش : طرح پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه دو شهر شیراز خواهد بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله انتخاب شد، به این نحو که از میان دبیرستان های آن ناحیه یک مدرسه انتخاب و از آن مدرسه به طور تصادفی دو کلاس تعیین و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (۳۰ نفر) جایگزین شدند. این افراد از طریق توزیع پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز و پرسشنامه سنجش سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها جهت بررسی متغیرها و فرضیه های پژوهش از شاخص های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و شاخص های آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها : بین تاب آوری تحصیلی گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین بین سلامت روان گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر تاب آوری تحصیلی تاثیر مثبت معنادار دارد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس گویای آن است که آموزش شناختی رفتاری بر سلامت روان دانش آموزان موثر است.

The effectiveness of cognitive-behavioral training on academic resilience and mental health of secondary school girls

Introduction: The purpose of this study was to study the effectiveness of cognitive behavioral education on academic resilience and mental health of secondary school female students in district two of Shiraz city.research methodology : The design of the experimental research was pre-test, post-test with a control group. The statistical population of the present study will include all female students of the second secondary school in district two of Shiraz city. The sample size was selected using the stage cluster random sampling method, in such a way that one school was selected from among the high schools of that district and two classes were randomly determined from that school and randomly selected and divided into two experimental groups (30 people) and Control (30 people) were replaced. These people were assessed through the distribution of Samuels' Academic Resilience Questionnaire and Goldberg and Hiller's General Health Assessment Questionnaire. For data analysis, descriptive statistical indices (mean, standard deviation) and inferential statistics indices such as analysis of covariance were used to examine research variables and hypotheses. Findings: There is a significant difference between the academic resilience of the experimental and control groups in the post-test stage, and there is also a significant difference between the mental health of the experimental and control groups in the post-test stage. Conclusion: The results showed that cognitive behavioral training has a significant positive effect on academic resilience. The results of covariance analysis show that cognitive behavioral training is effective on students' mental health.

تبلیغات