تحلیل روابط بینامتنی عرفانی دستورالجمهور با کتاب عوارف المعارف براساس نظریه ژرار ژنت (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
بینامتنیت، تولید متن از طریق تعامل با متون پیشینیان یا معاصر خود است که مشارکت آن متن ها در متن مورد نظر به صورت صریح، غیرصریح و ضمنی از متنی در متن دیگر صورت می گیرد. ژرار ژنت از برجسته ترین محققان عرصه بینامتنیت است که بخش عمده ای از مطالعات خود را روی طبیعتِ گفتمان روایی متمرکز می کند. مقاله حاضر با توجه این دیدگاه او، بینامتنیت در دستور الجمهور را مورد بررسی قرار داده و پس از مطالعه مبانی نظری با عوارف المعارف سهروردی، منطبق نموده است. درواقع عوارف المعارف سهروردی را در جایگاه پیش متن و دستور الجمهور شیخ خرقانی را به عنوان پس متن مورد ارزیابی قرار داده و به این نتیجه می رسد که شیخ خرقانی از عوارف المعارف تاثیر گرفته است. همچنین بیشترین بینامتنیت در دستورالجمهور از عوارف المعارف، به صورت ضمنی (وام گیری و الهام گونه) بوده و گاهی خرقانی به صورت غیرصریح به عوارف المعارف نظر دارد و نیز شیخ خرقانی در فضای عرفانی- فکری مشابهی با سهروردی قرار داشته و این نزدیکی باعث ایجاد اشتراکات و مشابهت های مفهومی در اثر شده است. نتیجه مطرح شده به روش کتاب خانه ای و به شیوه تحلیلی-توصیفی، بینامتنیت موجود در اثر را به اثبات می رساند.Analysis of the mystical intertextual relations of the republican order with book of orthography based on Gerard Genet's theory
Intertextuality is the production of text through interaction with the texts of its predecessors or contemporaries, in which the participation of those texts in the text in question is explicit, implicit, and implicit from one text to another. Gerard Genet is one of the most prominent researchers in the field of intertextuality, focusing most of his studies on the nature of narrative discourse. With this view, Suhrawardi's encyclopedias have been evaluated in the position of pre-text and the order of the Republic of Sheikh Kharghani as post-text. In this study, it is shown that Sheikh Kharghani has been influenced by the encyclopedias and most of the intertextuality in the Republic's order has been done implicitly (borrowing and inspiration) and sometimes Kharghani has an implicit view of the encyclopedias. The present article concludes that Sheikh Kharghani is in a mystical-intellectual atmosphere similar to Suhrawardi, and this closeness has led to the creation of commonalities and conceptual similarities in the work. In this research, intertextuality has been studied in the republican order and after studying the theoretical foundations, it has been adapted to Suhrawardi's encyclopedias. The result presented in a library method and in an analytical-descriptive way proves the intertextuality in the work.