آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

مقاله حاضر جهت بررسی اثر تعدیل کنندگی شهرت حسابرس بر رابطه میان حق الزحمه حسابرسی و بروز تحریف های حسابداری صورت پذیرفته است. در این راستا، صورت های مالی 107 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است و به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. در پژوهش حاضر، تحریف های حسابداری متغیر وابسته است و برابر است با 1 در صورتی که شرکت متعاقبا صوزت های مالی سال جاری را در سال مالی بعد تجدید ارائه می کند، در غیر این صورت صفر. حق الزحمه حسابرسی و شهرت حسابرس به ترتیب متغیر مستقل و تعدیل گر پژوهش هستند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میان حق الزحمه حسابرسی و بروز تحریف های حسابداری رابطه منفی و معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که دریافت حق الزحمه حسابرسی بالا (پایین) توسط حسابرسان، بروز تحریف های حسابداری را کاهش (افزایش) می دهد و این یافته در رابطه با موسسات حسابرسی که از شهرت بالایی برخوردار هستند، قوی تر است. به عبارت دیگر، شهرت بالای حسابرس، رابطه منفی میان حق الزحمه حسابرسی و بروز تحریف های حسابداری را تشدید می کند.

The Moderating Effect of Auditor's Reputation on the Relationship between Audit Fee and the Incidence of Accounting Misstatements

The present study was conducted to investigate the moderating effect of auditor' reputation on the relationship between audit fee and the incidence of accounting misstatements. In this regard, we analyzed financial statements of 107 companies listed in Tehran Stock Exchange (TSE). The present study is an applied research and was conducted by descriptive-correlation method. In this study, Dependent variable is accounting misstatements and equals 1 if the firm subsequently restates its current year financial statements, otherwise zero. The audit fee and the auditor's reputation are the independent and moderating variables of the research, respectively.Hypothesis testing was carried out through logistic regression model.The results indicated thataudit feehas a negative and significant relationship with the incidence of accounting misstatements and charging high (low) audit fee by auditor reduces (increases) the incidence of accounting misstatements and these findings is stronger in relation to audit firms that have a high reputation. In other words, the auditor's high reputation exacerbates the negative relationship between audit fee and the incidence of accounting misstatements.

تبلیغات