آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

امروزه رسانه یکی از مهم ترین ابزارهای اثرگذاری در جامعه محسوب می شود که نقش به سزایی در زندگی فردی و اجتماعی بازی می کند. رسانه ها برای اثرگذاری دقیق تر و منظم تر، سیاست های مشخص و معینی را وضع میکنند. مبانی نظری این موضوع که ذیل سیاست گذاری رسانه ای مطرح می شود می بایست به صورت دقیق و کاربردی موردبررسی قرار گیرد. معمولاً دو نوع رویکرد سنتی و نوین به سیاست گذاری رسانه ها وجود دارد که اتخاذ هرکدام یک از این رویکردها می تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد. در پژوهش پیش رو که با روش کتابخانه ای و تحلیل مضمون صورت گرفته است، به ابعاد و مؤلفه های این سیاست ها پرداخته، و سعی شده است به صورت تطبیقی با صداوسیما مقایسه گردد و در ادامه دیدگاه های مقام معظم رهبری به عنوان سیاست گذار اصلی سازمان صداوسیما در این حوزه مورد بررسی قرارگرفته است. در نهایت در دسته بندی ای ماموریت، الزامات ماموریت، اهداف، راهبردهای اجرایی و آسیب شناسی استخراج گشته است.

A Reflection on the Concepts and Foundations of Media Policy-Making with a Look at Radio and Television, Examining the Opinions of the Ayatollah Khamenei of the Revolution on the Policy-Making of Optimal Broadcasting

Today, the media is one of the most important effective tools in society that plays a significant role in individual and social life. The media set specific policies to be more accurate and systematic. The theoretical foundations of this issue, which are discussed in the media policy, must be carefully and practically examined. There are usually two types of media policy approaches, traditional and modern, and the adoption of any of these approaches can have advantages and disadvantages. In the present study, which has been done by library method and content analysis, the dimensions and components of these policies have been discussed, and an attempt has been made to compare them comparatively with the IRIB. The views of Ayatollah Khamenei as the main policy-maker of the Radio and Television Organization in this field have been examined.. Finally, in a mission category, mission requirements, objectives, executive strategies, and pathology are extracted.

تبلیغات