آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

گردشگری در وهلهٔ اول فعالیتی انسانی است که مسافرت از مبدأ به مقصد برای تفریح یا تجارت است. با شیوع ویروس کرونا در سال 2019، بیش از دو سال است که صنعت گردشگری جهان با رکودی بی سابقه مواجه شده است. توسعهٔ گردشگری مجازی یکی از مهم ترین ابزارهای موفقیت در تجارت الکترونیک در دوران کروناست، هدف تحقیق حاضر طراحی مدل توسعهٔ گردشگری مجازی در صنعت گردشگری ایران است. جامعهٔ آماری (خبرگی) این تحقیق شامل تعدادی از خبرگان صنعت گردشگری است. تعداد نمونه ها در این تحقیق 8 نفر بوده است که با استفاده از 2 روش غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و روش گلوله برفی انجام شده است. روش تحقیق حاضر بهره گیری از استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد و رویکرد سیستماتیک است. بر این مبنا، مدل توسعهٔ گردشگری مجازی در صنعت گردشگری ایران تبیین شده و، با بهره گیری از نظریه پردازی داده بنیاد، مدل نهایی شامل ۱۳ مقوله و ۳۷ مفهوم به دست آمده است.

Designing a E-tourism development model in the Iranian tourism industry

Tourism is primarily a human activity that travels from origin to a destination for entertainment or business; Today, the development of tourism in the tourism industry is of great importance and has overshadowed various social and economic aspects. With the outbreak of the Corona virus in 2019, the world tourism industry has been facing an unprecedented recession for more than two years. The development of virtual tourism is one of the most important tools for success in e-commerce in the Corona era. The purpose of this study is to design a model for the development of virtual tourism in the Iranian tourism industry. The number of samples in this study was 8, which was done using 2 non-probability targeted methods (judgmental) and snowball method. This basis is the explanation of the virtual tourism development model in the Iranian tourism industry. In this regard, using the data theorizing of the foundation, the final model including 11 categories and 31 concepts has been obtained.

تبلیغات