آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

پژوهش پیش رو با هدف مقایسه مهارت های زندگی شهروندان تهرانی بر اساس نوع مصرف رسانه ای، اجرا شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، مقایسه ای است، تکنیک آن پیمایش و ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه استاندارد در زمینه مهارت زندگی و پرسشنامه محقق ساخته در زمینه مصرف رسانه ای است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران8,693,706 نفر است. پرسشنامه ها به شکل الکترونیکی در میان یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمع آوری، و پس ازکنترل های لازم ، با استفاده از spss تجزیه وتحلیل داده ها صورت گرفت. نتایج نشان داد در شهروندان بیننده تلویزیون و تماشاگر فیلم و سریال، مهارت های زندگی بالاتر است. تماشایگران اخبار، باه شرکت در فعالیتهای بهبودبخش منافع،رابطه مثبت دارد. بیشتر اهمیت میدهند. تماشاگران برنامه های آموزشی، مهارت حل مسئله و درک اصول آزادی بیشتری دارند. تماشاگران برنامه های سرگرمی، مهارت تفکر خلاق و انتقادی کمتری دارند. تماشاگران برنامه های ورزشی مهارت حل مسئله، مشارکت همگانی و تفکر انتقادی کمتری دارند. تماشاگران برنامه های اقتصادی مهارت تفکر خلاق کمتری دارند. تماشاگران برنامه های فرهنگی روابط بین فردی بیشتری دارند. بینندگان برنامه های حوزه سلامت، مهارت بیشتری در هدف در زندگی دارند. در میان شهروندان بیننده ماهواره و تماشاگر برنامه های سرگرمی ، مهارت های مربوط به رعایت نکات ایمنی، بیشتر و مهارت های حرفه ای کمتری است. ..

Comparison of life skills based on the type (quality) of media consumption Among the citizens of Tehran Case study: domestic and foreign TV (satellite)

The aim of this study was to compare the life skills of Tehran citizens based on the type of media consumption. The research is applied in terms of purpose and comparative in terms of method, Its survey technique and measurement tool is a standard questionnaire in the field of life skills and a researcher-made questionnaire in the field of media consumption. The statistical population includes all citizens living in Tehran and according to the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran, there are 8,693,706 people. The questionnaires were distributed electronically among a sample of 396 people, distributed, collected, and after the necessary controls, data were analyzed using SPSS. The results showed that citizens who watch TV and watch movies and series have higher life skills. News viewers pay more attention to participating in interest-enhancing activities. Viewers of educational programs have more freedom of problem solving skills and understanding of the principles. Viewers of entertainment programs have less creative and critical thinking skills. Viewers of sports programs have less problem-solving skills, public participation, and critical thinking. Viewers of economic programs have less creative thinking skills. Audiences of cultural programs have more interpersonal relationships. Viewers of health programs have more skills in purpose in life. Among citizens watching satellite and watching entertainment programs, there are more safety-related skills and fewer professional skills. Viewers of documentaries have higher skills in globalization, professional skills, skills related to safety tips and information gathering, but lower in problem solving, ..

تبلیغات