چکیده

با روند گسترش شهرها و تغییر نظام شهرنشینی، مدت زمان فعالیت شهروندان در شهر افزایش یافته و بخشی از فعالیت های روز در شب ادامه خواهد یافت. از این حیث شب فرصتی برای تعریف مجدد منظر شهر در بازه ای از زمان است که تعریفی متفاوت از اجتماع شهری و گردشگری شهر را ارائه می دهد. اصطلاح «گردشگری شبانه»، به مکان و زمانی اشاره دارد که گردشگری در آن رخ می دهد. بنابراین این ارتباط گردشگری نه با ماهیت فعالیت های گردشگری و انگیزه های آن، بلکه با زمانی که این اعمال در آن انجام می شوند و حدود مکانی آن ها، مطرح می شود. علی رغم تدوین «طرح جامع منظر شبانه»، در اسناد رسمی و ادبیات دانشگاهی، هنوز تعریف درستی از اصطلاح «گردشگری شبانه» ارائه نشده و تحلیلی از دسته بندی انوع گردشگری شبانه از حیث نوع مخاطب، گزینش مکان مناسب و نوع فعالیت در بازه زمانی شب صورت نگرفته است. در بسیاری از شهرهای جهان، گردشگری شبانه به عنصر اصلی رقابت پذیری گردشگری در شهر تبدیل شده و سهم اقتصادی مهمی را در اقتصاد شهری به خود اختصاص داده است. مطالعات موجود در طرح جامع منظر شبانه بر روی اقدامات تزئینی و فضاهای خاصی تمرکز دارد، درحالی که رویکردی به زمان بندی های متفاوتی که شب را می سازند و تفسیری واقع گرا نسبت به گردشگری شبانه و تأثیرات آن وجود ندارد.

Night tourism: A Strategic or Tokenistic Measure in Urban Management?

The expansion of cities and the change in the urbanization system have led to the increased activity duration in cities and the continuation of part of daytime activities during the night. In this sense, the night is an opportunity to redefine the urban landscape in a period, and this definition is different from urban society and urban tourism. The term “night tourism” refers to any kind of tourism that occurs between sunset and sunrise. Therefore, this type of tourism is raised by the time when tourism activities are carried out and their spatial limits, not by the nature of these activities and their motivations.Despite the development of the “Master Nightscape Plan” in official documents and academic literature, the term “night tourism”  has not yet been correctly defined, and the night tourism classification has not been analyzed in terms of the type of audience, the selection of a suitable place, and the type of activity carried out during the night. In many cities of the world, night tourism has become the main element of tourism competitiveness in the city and makes an essential economic contribution to the urban economy. The existing studies in the master nightscape plan focus on decorative actions and specific spaces. However, there is no approach to the different timings making the night, and no realistic interpretation of night tourism and its impacts.

تبلیغات