شناسایی ظرفیت های موجود بر فضای بام جهت توسعه گردشگری در شهرهای ایرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بام ها از گذشته در شهرهای ایرانی، به عنوان فضایی مهم که نقش های کارکردی و معنایی بی شماری داشته اند، عمل می کرده اند. با این وجود در زمان حاضر و در اکثر شهرهای ایرانی، این ظرفیت های قابل توجه، کاملاً مغفول مانده است. از طرفی شهرهای ایرانی از گذشته به دلیل ویژگی های منحصربه فرد فضایی، اجتماعی، هویتی و فرهنگی، همواره مقصدهای جذابی برای گردشگران بوده اند. اما با ورود مدرنیسم و متعلقاتش به شهرهای ایرانی و ایجاد تغییرات اساسی در بافت آن ها، این شهرها بسیاری از جذابیت های خود را جهت جذب گردشگر، از دست داده اند. بام ها از جمله فضاهای کیفیت بخش به فضای شهرهای ایرانی بوده اند. لذا این مقاله بر آن است تا با بررسی فضای بام ساختمان ها به صورت ویژه، به این سؤال پاسخ دهد که ظرفیت یا ظرفیت های موجود بر فضای بام ساختمان ها جهت توسعه و تقویت گردشگری در شهرهای ایرانی کدام است؟ در این راستا، پیشینه موجود در این زمینه و منابع کتابخانه ای، در کنار بررسی دیگر آثار و مستندات، از جمله سفرنامه ها، سینما و تصاویری از فضاهای شهری، موردبررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که با توجه به افزایش تعداد ساختمان های بلندمرتبه، به ویژه در کلان شهرهایی چون تهران، توجه دوباره به ظرفیت فضای بامِ این ساختمان ها، علاوه بر ارائه نظرگاه های مناسب به شهر، جهت درک بهتر تصویر شهر در ذهن بازدید کنندگان، به واسطه یکپارچگی فضایی و قرارگیری در ارتفاع، فرصت وقوع انواع رخدادها و ایجاد تعاملات اجتماعی، در ارتباط بی واسطه با طبیعت شهر را نیز به کاربران خود می دهند. این امر به نوبه خود علاوه بر ایجاد تصویرِ ماندگار از شهر مقصد، موجب ثبت خاطراتی گره خورده با عناصر طبیعی، انواع فعالیت ها و تعاملات اجتماعی در ذهن گردشگران خواهد شد. لذا به طور کلی، نقش های اصلی بام جهت توسعه گردشگری در شهرهای ایرانی را می توان در چهار عاملِ توسعه تعاملات اجتماعی، تقویت ارتباط گردشگران با طبیعت شهر مقصد، ایجاد تصویر ذهنی مناسب از شهر و افزایش کیفیت تجربه از فضای شهری بیان کرد.Identifying the Available Capacities on the Roof Space to Develop Tourism in Iranian Cities
From ancient times until now, roofs have been an important space in Iranian cities, with many functional and meaningful roles. However, nowadays, in most Iranian cities, these significant capacities have been completely neglected. On the other hand, Iranian cities have always been attractive destinations for tourists due to their unique spatial, social, identity, and cultural characteristics. But with the arrival of modernism and its belongings in Iranian cities and fundamental changes in their texture, these cities have lost many of their attractions to tourists. According to the authors of this article, roofs give quality to urban spaces. Therefore, by examining the roof space of buildings in a special way, this article aims to answer this question: How roof spaces can develop and strengthen tourism in Iranian cities? In this regard, the background of this field and library sources were examined. For this purpose, documents, including travelogues, cinema, and images of urban spaces were scrutinized. The results indicate that due to the increase in the number of high-rise buildings, especially in big cities like Tehran, paying attention to the capacity of the roof space of these buildings gives visitors better views of the city. Due to their spatial integrity and location at a height, they also allow their users to have all kinds of events and create social interactions in direct connection with the nature of the city. This, in turn, creates a lasting image of the destination city in the minds of tourists, tied to natural elements, various activities, and social interactions. Therefore, in general, the main roles of roofs for the development of tourism in Iranian cities can be expressed in the four factors of developing social interactions, strengthening the connection of tourists with the nature of the destination city, creating a suitable mental image of the city, and increasing the quality of the experience of the urban space.