آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

هدف پژوهش بررسی اثر روش تدریس پیش سازمان دهنده بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. . طرح از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و به شیوه شبه تجربی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 100 نفر از دانش پسر و آموزان دختر سال اول دبیرستان بود که دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند ابزار اندازه گیری تحقیق شامل یک پرسش نامه ی مهارت اجتماعی و یک آزمون تستی برای درس مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه بود که پس از بررسی روائی و پایایی آزمون ها، به عنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شدسپس به گروه آزمایش قبل از تدریس پیش سازمان دهنده و به گروه کنترل تدریس بدون پیش سازمان دهنده ارائه گردید.و سپس پس آزمون در هر دو زمینه اجرا گردید. نتایج تحقیق این فرضیات را که "دانش آموزانی که روش تدریس مبتنی بر الگوی پیش سازمان دهنده را دریافت کردند نسبت به دانش آموزانی که این روش را دریافت نکردند عملکرد بهتری در آزمون ها خواهند داشت" مورد تایید قرار داد. هم چنین در تمام فرضیه های این تحقیق،نتایج یافته ها نشان دادندکه نمرات دانش آزموان در پیش آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته است اما در پس آزمون افزایش نمرات در گروه آزمایش ملاحظه گردید و گروهی که پیش سازمان دهنده را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل از یادگیری بهتری برخوردار بودند. بنابراین پیش سازمان دهنده می تواند نقش موثری بریادگیری مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.

The effects of teaching manner embedded with advance organizer on students' academic progress and their social skills system.

This study aims to explore the effects of teaching manner embedded with advance organizer on studentsAbbas City 1. Esmaeil salaripoor - Professor of Haji Abad Azad University of Hormozgan Motahar83@yahoo.com 2. Narges Vahedi Sarirgani Department of Education of Hormozgan Province 3 Sharefeh Vahedi . Sarrigani Department of Education of Hormozgan Province ' Academic progress and their Social skills system. The semi-experimental schema developed advance experiment, post experiment with the group of evidence. The experiment involved 100 1st grade male and female pupils of high school, who were randomly chosen.. The measurement system, which was performed as advance experiment for both groups, contained a social skills questionnaire and one descriptive test for Social Science studies. Therefore, the advance organizer was assigned before the test to experimental group; however the control group did not have any advance organizer. The result of study confirmed the hypothesis which expressed "The students using advance organizer were better than those of students who used none of advance organizers on tests". The results in all of hypothesis showed no significant differences between the pupils' scores in advance experiment. However, the test group using post experiment scored higher on test and the group with advance organizer had better learning than the control group. After all, it was founded that the advance organizer had the perfect effect on pupils' social skills and academic progress of learning.

تبلیغات