نقش تبلیغات رسانه های نوین بصری در توسعه گردشگری باغ های قاجاری شیراز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گردشگری عاملی مؤثر در انتقال فرهنگی به شمار می رود که برای توسعه آن، به کارگیری شیوه های تبلیغاتی در رسانه های نوین بصری ابزاری مناسب است. در این مقاله، محققان با هدف تبیین نقش تبلیغاتِ انجام شده درخصوص گردشگری باغ های قاجاری شیراز، در پی دستیابی به سؤالات تحقیق، مبنی بر چیستی مؤلفه های مؤثر در تبلیغات، اولویت بندی رسانه های نوین بصری و ارائه راهکارهای مناسب تبلیغاتی بوده اند. به منظور انجام این مقاله در قسمت مبانی نظری براساس مطالعات آثار مکتوب و مقالات انجام شده، بخش اعظم اطلاعات از طریق تحقیقات میدانی با مراجعه مستقیم و توزیع پرسش نامه و مصاحبه به دست آمده اند. نمونه آماری این مقاله را 384 نفر از گردشگران داخلی باغ ها برای پاسخ به پرسش نامه، 7 نفر کارشناس برای مصاحبه و30 نفر از کارشناسان نیز برای پاسخ به پرسش نامه تشکیل می دهند. گفتنی است این تحقیق در سال 1398 انجام شده است. یافته ها نشان می دهند که از جمله مؤثرترین مؤلفه های اثربخش تبلیغات باغ ها، میزان مقدوربودن استفاده از رسانه ها و میزان فراهم شدن تعامل گردشگران با رسانه ها هستند که اهمیت بیشتر و نقش مؤثرتری دارند. رسانه های نوین به ترتیب اولویت، عبارت اند از اینستاگرام، تلویزیون، وب سایت ها، نماد مکان، گرافیک محیطی، تلگرام، آپارات، یوتیوب، توئیتر و فیس بوک . از جمله مهم ترین و مناسب ترین راهکارها نیز قوت بخشیدن شناخت سلایق مردم، استفاده از گروه های متخصص طراحی گرافیک، فراهم کردن تبلیغات تعاملی، تشکیل کمپین های تبلیغاتی، اجرای موسیقی زنده و استفاده از نورپردازی سه بعدی است که به ترتیب، اهمیت و نقش مؤثرتری دارندThe Role of Advertising through Modern Visual Media in the Development of Tourism in the Qajari Gardens of Shiraz
the development of which, the use of advertising methods in modern visual media is a suitable tool. In this article, with the aim of explaining the role of advertising on tourism in Qajar gardens of Shiraz, researchers have sought to obtain research questions on what are the effective components in advertising, prioritizing new visual media and providing appropriate advertising solutions. In order to do this article in the theoretical foundations section based on the study of written works and articles, most of the information has been obtained through field research with direct reference and distribution of questionnaires and interviews. The statistical sample of this article consists of 384 domestic tourists from the gardens to answer the questionnaire, 7 experts for the interview and 30 experts to answer the questionnaire. It is worth mentioning that this research was conducted in 2019. Findings show that among the most effective components of garden advertising are the extent to which media can be used and the extent to which tourists interact with the media are provided, which are more important and play a more effective role. New media, in order of priority are Instagram, TV, websites, location symbols, environmental graphics, Telegram, Apparatus, YouTube, Twitter and Facebook. Among the most important and appropriate solutions are strengthening the knowledge of people's tastes, using graphic design expert groups, providing interactive advertisements, forming advertising campaigns, performing live music and using three-dimensional lighting, which are more important, respectively