چکیده

رشد شتابان جمعیت شهری و آلودگی های زیست محیطی، ازجمله مسائل حائز اهمیتی است که امروزه نظر بسیاری از مدیران و برنامه ریزان شهری را به خود معطوف کرده است. در این میان چگونگی جمع آوری و حمل زباله و بازیافت آن در مناطق پیراشهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا مشارکت مردمی در این زمینه می تواند آثار مثبت اقتصادی و زیست محیطی فراوانی به همراه داشته باشد. در این راستا هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش مشارکت در مدیریت پسماند مناطق پیراشهری شهر زاهدان می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش تحقیق، پیمایشی است. داده های موردنیاز تحقیق به روش اسنادی - میدانی (پرسشنامه و مشاهده) گردآوری شده است. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و مدل PUA استفاده شده است. نتایج رتبه بندی شاخص های، ابعاد مشارکت نشان داد: در بعد مشارکت در تصمیم گیری (مشارکت در ارائه برنامه های تفکیک زباله از مبدأ)، در بعد مشارکت ید ی (مشارکت در اطلاع رسانی معضلات زیست محیطی و حفظ محیط زیست) و در بعد مشارکت مالی (تحویل زباله های تفکیکی به صورت رایگان) در اولویت قرار دارند. نتایج مقادیر ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد مشارکت (تصمیم گیری، ید ی و مالی) و مدیریت پسماند مناطق پیراشهری، نشان داد که بین تمامی متغیر های مستقل (ابعاد مشارکت) با مدیریت پسماند مناطق پیراشهری زاهدان رابطه مثبت و معنی داری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مشارکت در مدیریت پسماند در مناطق پیراشهری زاهدان مؤثر می باشد. درنهایت به منظور شناسایی عوامل مؤثر در مشارکت شهروندان در مدیریت پسماند در مناطق پیراشهری زاهدان از مدل PUA، استفاده گردید.

Analysis of the role of participation in waste management in Urban Peripheral areas of Zahedan

Introduction Accelerated growth of urban population, environmental pollution has been challenging for many managers and urban planners. Among these, how to collect and transport waste and recycle it in suburban areas calls for special attention. Public participation as a solution can have many positive economic and environmental effects. Participation in the waste management process by reducing the production and waste segregation as one of the most efficient and economical processing methods today in most countries around the world. Residents have a very influential role in the success of this approach. In this regard, the aim of the present study is analysis of the role of participation in waste management in urban peripheral areas of Zahedan.   Methodology This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method of research is a survey. The data required for the research were collected by documents and field study method (questionnaire and observation). The statistical population of the present study includes residents of urban peripheral (including 5 villages on the outskirts of Zahedan) (Gavadaran, Siadak, Mohammadabad Abedzadeh, Hajiabad and Mohammadabad), with a population of 2460 people. 332 people were determined for sample group using Cochran's formula and error level of 0.5. SPSS (Pearson and regression tests) and PUA model were used to analyze the obtained data.    Results and discussion The results of ranking the indicators showed different aspects of participation including participation in decision-making (participation in presenting waste separation programs from the source), manual participation (participation in informing about environmental problems and preserving the environment), and financial participation (delivery of separate waste for free) are in priority. The results of Pearson correlation coefficient values between the dimensions of participation (decision-making, manual and financial) and waste management of urban peripheral areas, showed that there is a positive and significant relationship between all independent variables (participation aspects) with waste management of urban peripheral areas of Zahedan at 99% confidence level. Also, the results of regression analysis showed that participation in waste management is effective in this area.   Conclusion The results showed that urban waste management, through education, telecommunications, etc., can play an important role in the development of public participation in all dimensions (decision-making, manual and financial (.

تبلیغات