در این مقاله رابطه میان شاخص مدیریت سود و سودآوری آتی را در 46 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. در این پژوهش متغیرهای مستقل شامل شاخص مدیریت سود، اندازه شرکت، نسبت اهرمی و متغیر وابسته سودآوری آتی است. نتایج پژوهش نشان می دهد، مدیریت سود با سودآوری آتی شرکت ها رابطه مثبتی دارد. هم چنین میان اندازه و نسبت اهرمی شرکت ها با سودآوری آتی رابطه معنی دار اما منفی وجود دارد. شواهد این پژوهش نشان می دهد شکلی که از مدیریت سود در شرکت های ایرانی وجود دارد، از نوع هموارسازی سود می باشد. این پژوهش در نهایت مدلی بر اساس شاخص مدیریت سود و سایر متغیرهای مستقل برای اندازه گیری سود سال آتی پیشنهاد می-نماید. هم چنین نتایج پژوهش رویکرد کارایی نظریه اثباتی حسابداری را درباره مدیریت سود تایید می نماید