Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
دلاله الإیقاع فی شعر سعید محمد الصقلاوی المتلزم دیوان نشید الماء نموذجاً
(مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان:
زهرا رحیم پور
عبدالعلی آل بویه
نرگس انصاری
منبع:
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و چهارم پاییز و زمستان 1400 (1443ه.ق) شماره 2 (پیاپی 48)
کلید واژه ها:
الإیقاع الخارجی
الإیقاع الداخلی
سعید الصقلاوی
نشید الماء
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
علوم اسلامی
ادبیات عرب
doi:
10.30465/afg.2022.6801
شماره صفحات:
۱۰۵-۱۴۱
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۱۶۹
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۳۵
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال 26 یهار و تابستان 1402 (1444ه.ق) شماره 1 (پیاپی 51)
سال ۱۴۰۱ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و پنجم پاییز و زمستان 1401 (1444ه.ق) شماره 2 (پیاپی 50)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و پنجم یهار و تابستان 1401 (1443ه.ق) شماره 1 (پیاپی 49)
سال ۱۴۰۰ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و چهارم پاییز و زمستان 1400 (1443ه.ق) شماره 2 (پیاپی 48)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و چهارم یهار و تابستان 1400 (1442ه.ق) شماره 1 (پیاپی 47)
سال ۱۳۹۹ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و سوم پاییز و زمستان 1399 (1441 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 46)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و سوم بهار و تابستان 1399 (1441 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 45)
سال ۱۳۹۸ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و دوم پاییز و زمستان 1398 (1440 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 44)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و دوم بهار و تابستان 1398 (1440 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 43)
سال ۱۳۹۷ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و یکم پاییز و زمستان 1397 (1439 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 42)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و یکم بهار و تابستان 1397 (1439 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 41)
سال ۱۳۹۶ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیستم پاییز و زمستان 1396 (1438 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 40)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیستم بهار و تابستان 1396 (1438 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 39)
سال ۱۳۹۵ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال نوزدهم پاییز و زمستان 1395 (1437 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 38)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال نوزدهم بهار و تابستان 1395 (1437 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 37)
سال ۱۳۹۴ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هجدهم پاییز و زمستان 1394 (1437 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 36)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هجدهم بهار و تابستان 1394 (1436 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 35)
سال ۱۳۹۳ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفدهم پاییز و زمستان 1393 (1436 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 34)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفدهم بهار و تابستان 1393 (1435 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 33)
سال ۱۳۹۲ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال شانزدهم پاییز و زمستان 1392 (1435 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 32)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال شانزدهم بهار و تابستان 1392 (1434 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 31)
سال ۱۳۹۱ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پانزدهم پاییز و زمستان 1391 (1434 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 30)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پانزدهم بهار و تابستان 1391 (1433 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 29)
سال ۱۳۹۰ (۲)
-
آفاق الحضاره السلامیه سال چهاردهم الخریف و الشتاء 1433 شماره 2 (پیاپی 28)
-
آفاق الحضاره السلامیه سال چهاردهم ذی القعده 1432 شماره 1 (پیاپی 27)
سال ۱۳۸۹ (۲)
-
آفاق الحضاره السلامیه سال سیزدهم ربیع الثانی 1431 شماره 1 (پیاپی 25)
-
آفاق الحضاره سال سیزدهم پاییز و زمستان 1431 شماره 2 (پیاپی 26)
سال ۱۳۸۸ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال 12 مهر 1388 شماره 24
سال ۱۳۸۴ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هشتم فروردین 1384 شماره 15
سال ۱۳۸۳ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفتم مهر 1383 شماره 14
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفتم فروردین 1383 شماره 13
سال ۱۳۸۲ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال ششم مهر 382 شماره 12
سال ۱۳۸۱ (۳)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال ششم اسفند 1381 شماره 11
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پنجم مهر 1381 شماره 10
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پنجم فروردین 1381 شماره 9
چکیده
تکون اللغه العربیه هی بطبیعتها لغهٌ موسیقیه؛ والنظام الإیقاعی فی الشعر العربی المعاصر تنسجم بین النغمه والفکره؛ والشاعر المعاصر ینشد قصائده بشتی الإیقاعات –داخلیهً کانت أو خارجیهً- بمختلف الدلالات. لذلک نشاهد فی أشعار الشعراء البارزین فی الأدب المعاصر جوقهً مغنیه من المفردات تشترک فی المعانی النبیله والمفاهیم السامیه، المفاهیم تبرز وتظهر فی أشعارهم حسب إیقاعاتها المتعدده. من میزات شعرهم الانتقال من إیقاع إلی إیقاع آخر فی قصیده ما حسب عواطفهم وأحاسیسهم؛ أی من التفعیلات الطویله فی حالته النفسیه البطیئه فی حین أو إنتقال إلی التفعیلات القصیره النشطه والسریعه فی حین آخر. یعتمد اُسلوب المقال، علی المنهج الوصفی _ التحلیلی والإحصائی، ویرید أن یعرف الشاعر وأشعاره ومنهجه الإیقاعی، لأن له مکانه بارزه فی الشعراء المعاصرین. هذا المقال یستهدف إلی دراسه إیقاعیه فی اشعار سعید محمد الصقلاوی الشاعر العمانی المعاصر الذی هندس الکلمات فی دواوینه المختلفه ومنها دیوان نشید الماء؛ لقد استخدم فی هذا الدیوان إیقاعین، هما الإیقاع الداخلی والإیقاع الخارجی وأنواع کل منهما مثل إیقاع التوازی والبیاض والسرد وما شابه ذلک؛ هو یغنی الحیاه والحیویه بإیقاع الأمل والحب والفرح بالحضاره العربیه والاسلامیه العریقه فی سطور وأحیاناً یسمع من القصائد موسیقی التحسر والحزن والألم بما یشاهد العالم الاسلامی کالقضیه الفلسطینیه. استخدم سعید الصقلاوی البحور الخلیلیه فی الدیوان وفیها تشاهد الترخصات العروضیه. کذلک. تشیر هذه الدراسه إلی أن الماده الغنائیه فیه عذبه ولینه تدل علی آفاق التجربه الشعریه وأحاسیسه الصادقه، فکل قصیده لها موسیقاها الخاصه التی تختلف عن الأخرى.
تبلیغات