بانکداری مبتنیبر پلتفرم یکی از گرایشهای نوآورانه در صنعت بانکی است که با فراهم نمودن سرویسهای متنوع در قالب واسطهای توسعه نرمافزار جهت مصرفکنندگان عمده شرکتی و فینتکها، توانسته است نظر بسیاری از بانکهای بزرگ دنیا و ایران را به خود جلب کند. هدف از اجرای تحقیق حاضر این است که از طریق بهرهمندی ازنظر خبرگان بخش بانکی، الگوی مفهومی از پیادهسازی استراتژی بانکداری پلتفرمی در فضای بانکهای تجاری ایران ارائه شود. برای دستیابی به هدف بیانشده، از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات20 نفر از خبرگان بانکی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، گردآوری تجزیهوتحلیل شدند و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، الگوی پیادهسازی استراتژی بانکداری مبتنیبر پلتفرم ارائه شد. یافتههای این تحقیق کیفی نشان میدهد که الگوی پیادهسازی استراتژی بانکداری پلتفرمی دارای شش مؤلفه مدیریت اقتصادی و اصلاح فرایندهای بانکی، مدیریت تجربه مشتریان، مهندسی زیرساختها و مکانیسمهای پیادهسازی، مدیریت استراتژیک دیجیتال، داده محور مشتری و تسهیل دستیابی به بهرهوری ساختاری و راهبری دیجیتال، در سایه شراکت دانشی با شرکای رقیب است که توسعه و پیادهسازی الگوی بانکداری پلتفرمی درگرو مدیریت برتر این مؤلفهها است. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی پیادهسازی استراتژی بانکداری پلتفرمی را میتوان در51 مؤلفه، 25 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی طبقهبندی نمود.