هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهرهبرداری از فرصتهای کسبوکار بین-المللی شرکتهای کوچک و متوسط است. به این منظور از میان 189 شرکت عضو سامانه جامع بازرگانی صنعتی ایران، 118 شرکت که دارای ویژگیهای لازم بودند بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند که بر اساس جدول مورگان تعداد 92 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که در بازه در نظر گرفته شده برای انجام تحقیق تعداد 97 پرسشنامه بهصورت تصادفی بین مدیران ارشد شرکتها توزیع شد و با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و بهره-گیری از نرمافزار Smart pls فرضیات تحقیق موردسنجش قرار گرفت. یافتههای تحقیق نمایانگر آن است که سرمایه اجتماعی در بازار خاص و سرمایه اجتماعی در سطح بینالملل بر بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار اثر مستقیم و مثبت دارند از طرفی سرمایه اجتماعی در سطح بینالملل بر سرمایه اجتماعی در بازار خاص اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین عوامل تأثیرگذار بر بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار با ضریب تعیین 0.027 توانایی پیشبینی 3% تغییرات متغیر وابسته بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار را دارد و عوامل تأثیرگذار بر سرمایه اجتماعی در سطح بازار داخلی با ضریب تعیین 0.469 توانایی پیشبینی 46% تغییرات متغیر وابسته سرمایه اجتماعی در سطح بازار داخلی را دارد.