Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
مظاهر تهمیش هویّه البطل وأسالیبها السّاخره فی قصّه الاستغاثه القصیره لزکریّا تامر
(مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان:
بهنام فارسی
علی بیانلو
علی نوبهار
منبع:
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و دوم پاییز و زمستان 1398 (1440 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 44)
کلید واژه ها:
تهمیش هویّة البطل
الأسالیب السّاخرة
القصة القصیرة
الاستغاثة
زکریا تامر
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
علوم اسلامی
ادبیات عرب
doi:
10.30465/afg.2020.5061
شماره صفحات:
۱۳۷-۱۶۱
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۳۳۰
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۳۵
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال 26 یهار و تابستان 1402 (1444ه.ق) شماره 1 (پیاپی 51)
سال ۱۴۰۱ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و پنجم پاییز و زمستان 1401 (1444ه.ق) شماره 2 (پیاپی 50)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و پنجم یهار و تابستان 1401 (1443ه.ق) شماره 1 (پیاپی 49)
سال ۱۴۰۰ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و چهارم پاییز و زمستان 1400 (1443ه.ق) شماره 2 (پیاپی 48)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و چهارم یهار و تابستان 1400 (1442ه.ق) شماره 1 (پیاپی 47)
سال ۱۳۹۹ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و سوم پاییز و زمستان 1399 (1441 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 46)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و سوم بهار و تابستان 1399 (1441 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 45)
سال ۱۳۹۸ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و دوم پاییز و زمستان 1398 (1440 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 44)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و دوم بهار و تابستان 1398 (1440 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 43)
سال ۱۳۹۷ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و یکم پاییز و زمستان 1397 (1439 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 42)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیست و یکم بهار و تابستان 1397 (1439 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 41)
سال ۱۳۹۶ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیستم پاییز و زمستان 1396 (1438 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 40)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال بیستم بهار و تابستان 1396 (1438 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 39)
سال ۱۳۹۵ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال نوزدهم پاییز و زمستان 1395 (1437 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 38)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال نوزدهم بهار و تابستان 1395 (1437 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 37)
سال ۱۳۹۴ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هجدهم پاییز و زمستان 1394 (1437 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 36)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هجدهم بهار و تابستان 1394 (1436 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 35)
سال ۱۳۹۳ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفدهم پاییز و زمستان 1393 (1436 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 34)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفدهم بهار و تابستان 1393 (1435 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 33)
سال ۱۳۹۲ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال شانزدهم پاییز و زمستان 1392 (1435 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 32)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال شانزدهم بهار و تابستان 1392 (1434 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 31)
سال ۱۳۹۱ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پانزدهم پاییز و زمستان 1391 (1434 ه.ق) شماره 2 (پیاپی 30)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پانزدهم بهار و تابستان 1391 (1433 ه.ق) شماره 1 (پیاپی 29)
سال ۱۳۹۰ (۲)
-
آفاق الحضاره السلامیه سال چهاردهم الخریف و الشتاء 1433 شماره 2 (پیاپی 28)
-
آفاق الحضاره السلامیه سال چهاردهم ذی القعده 1432 شماره 1 (پیاپی 27)
سال ۱۳۸۹ (۲)
-
آفاق الحضاره السلامیه سال سیزدهم ربیع الثانی 1431 شماره 1 (پیاپی 25)
-
آفاق الحضاره سال سیزدهم پاییز و زمستان 1431 شماره 2 (پیاپی 26)
سال ۱۳۸۸ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال 12 مهر 1388 شماره 24
سال ۱۳۸۴ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هشتم فروردین 1384 شماره 15
سال ۱۳۸۳ (۲)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفتم مهر 1383 شماره 14
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال هفتم فروردین 1383 شماره 13
سال ۱۳۸۲ (۱)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال ششم مهر 382 شماره 12
سال ۱۳۸۱ (۳)
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال ششم اسفند 1381 شماره 11
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پنجم مهر 1381 شماره 10
-
آفاق الحضاره الاسلامیه سال پنجم فروردین 1381 شماره 9
چکیده
إنّ السّخریّه لا تعنی الاستهزاء والتّنقیص فحسب، بل إنّها تعتبر أسلوباً فنّیّاً للتّعبیر عمّا فی بال الکتّاب والشّعراء من القضایا السّیاسیّه والاجتماعیّه. زکریّا تامر هو الکاتب السّوریّ یُعتبر ممّن أخذوا الأسالیب الفنّیّه السّاخره أداه فاعله للتّعبیر عن انتقاداتهم تجاه المفاهیم الخاطئه عند المجتمع والنّظام السّوریّ الحاکم آنذاک. وتموج هذه الأسالیب فی قصّته القصیره "الاستغاثه" فی مختلف الألوان. وهذه الدّراسه، عبر المنهج الوصفیّ-التّحلیلیّ واستناداً علی الصّور الکاریکاتیریّه الّتی قدّم اقتراحها الباحثون ورسمها الرّسام الکاریکاتیریّ بطلب منهم، لتقریب الفکره وتجسیدها للقارئ، تهدف إلی الکشف عن ظاهره تهمیش هویّه البطل کمفهوم من تل ک المفاهیم الخاطئه الّتی سخر منها زکریّا تامر، وکذل ک الکشف عن الأسالیب الفنّیّه المستخدَمه فی بیان السّخریّه من هذه الظّاهره عبر القصّه القصیره. وتوصّلت الدّارسه إلی أنّ مظاهر تهمیش هویّه البطل جرت فی الأسلوب السّاخر الّذی یستهدف مفاهیم، منها دمشق النّائمه والجسد المبدّد، والمثقّف الجاهل لمکانه البطل، والسّلاح بغیر مفعول، والوزیر الزّائف الضّائع العازل، ورفض موت الخزی والعار، ومصیر البطل وسیفه. وکانت الأسالیب الفنّیه تشتمل علی تقنیه الواقعیّه السّحریّه، والمجاز اللغویّ، والتّصویر الحسّیّ المؤلم المضح ک، والتّهکّم الظّاهر والخفیّ، والمدح بما یشبه الذّمّ، والتّناقض بین ألفاظ أو معان، والتّناصّ.
تبلیغات