۱.
مقدمه و هدف: اعتماد عمومی و سلامت اجتماعی از ارکان اصلی توسعه پایدار هر جامعه محسوب می شوند. گزارش خلاف واقع توسط مأموران انتظامی می تواند این اعتماد را تضعیف کرده و پیامدهای گسترده ای بر روان، همبستگی و کارآمدی اجتماعی برجای گذارد لذا پژوهش حاضر به بررسی تحلیل مسئولیت کیفری مأموران انتظامی در گزارش خلاف واقع و پیامدهای آن بر اعتماد عمومی و سلامت اجتماعی می پردازد. روش کار: تحقیق مذکور مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی می باشد. بر اساس روش تحقیق کتابخانه ای، برای جمع آوری اطلاعات بعد از مأخذ شناسی و گردآوری منابع، با در نظر گرفتن موضوع تحقیق مورد ، منابع فقهی و حقوقی از ابزارهای فیش و فرم های مربوط به نکته برداری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد هر نظامی به مناسبت انجام وظیفه عمداً گزارشی برخلاف واقع به فرماندهان یا دیگر مقامات مسئول تقدیم نماید و یا حق را کتمان کند و یا با سوءنیت گزارشی با تغییر ماهیت یا به طور ناقص ارائه دهد و یا عمداً جرائم ارتکابی کارکنان تحت امر خود را به مقامات ذی صلاح گزارش ندهد و یا از گزارش آن جلوگیری نماید یا گزارش ها و جرائم را به موقع اعلام نکند مرتکب جرم گردید و بنا بر شرایط جرم، مجازات می گردد. به نظر می رسد گزارش خلاق واقع از سوی مأموران نیروی انتظامی منجر به بی عدالتی، تغییر در ساختار برنامه ریزی و قانون گذاری و جلوگیری از شیوع جرم و جنایات، بی اعتمادی در بین افراد جامعه و ایجاد ساختار نارضایتی از نظام جمهوری اسلامی ایران در بین مردم می شود. نتیجه گیری: گزارش خلاف واقع مأموران انتظامی تأثیر قابل توجهی بر اعتماد عمومی و سلامت اجتماعی دارد. این امر می تواند منجر به کاهش همبستگی اجتماعی، افزایش احساس ناامنی و تضعیف کارآمدی نهادهای رسمی شود. بنابراین، تقویت نظارت، پاسخگویی و شفافیت عملکرد مأموران برای حفظ اعتماد مردم و ارتقای سلامت اجتماعی ضروری است.
۲.
مقدمه و هدف: دیجیتالی شدن پرونده های پزشکی، خطر دسترسی غیرمجاز به داده های حساس بیماران را افزایش داده و این موضوع به چالشی مهم در حوزه جرائم سایبری سلامت تبدیل شده است؛ لذا هدف این مطالعه بررسی جرائم سایبری در حوزه سلامت: تحلیل جرم دسترسی غیرمجاز به داده های حساس بیماران بود.روش کار: این مطالعه با روش تحلیل کیفی–تحلیلی به بررسی انواع دسترسی غیرمجاز، روش های نفوذ و پیامدهای حقوقی و امنیتی آن می پردازد. داده ها از مقالات علمی، گزارش های سازمان های بهداشتی و پرونده های واقعی گردآوری و با تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان می دهد که ضعف های امنیتی در سامانه های اطلاعات سلامت و نقایص قانونی، مهم ترین عوامل بروز چنین جرائمی هستند. یافته ها می توانند به تدوین سیاست ها و راهکارهای پیشگیری از دسترسی غیرمجاز کمک کنند.نتیجه گیری: حفاظت از حریم خصوصی و داده های بیماران در عصر دیجیتال، نیازمند ایجاد یک اکوسیستم امنیتی تاب آور است. این اکوسیستم باید بر سه پایه استوار باشد: قوانین و مقررات هوشمند و پویا که همگام با تحولات فناوری حرکت می کنند؛ زیرساخت های فنی و مدیریتی مقاوم که از داده ها در برابر تهاجمات محافظت می نمایند؛ و مهم تر از همه، پرورش نیروی انسانی آگاه، مسئول و متعهد که حلقه اتصال این دو بوده و به عنوان اصلی ترین سد دفاعی عمل می کند.
۳.
مقدمه و هدف: با گسترش فناوری های دیجیتال و دسترسی آسان دانش آموزان به اینترنت، بازی های آنلاین به بخش جدایی ناپذیری از اوقات فراغت نوجوانان تبدیل شده اند. هرچند این بازی ها می توانند جنبه های سرگرمی و آموزشی داشته باشند، اما وابستگی به آن ها ممکن است بر جنبه های روانی و تحصیلی دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد. بررسی این ارتباط می تواند به شناسایی عوامل مؤثر بر شادابی در یادگیری و سلامت روان نوجوانان کمک کند. لذا هدف این مطالعه بررسی ارتباط وابستگی به بازی های اینترنتی با شادابی در یادگیری، و بهداشت روانی در دانش آموزان بود.روش کار: در این پژوهش توصیفی-همبستگی، جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، به تعداد ۳۲۳۰ نفر بود. از این جمعیت، ۳۴۶ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد وابستگی به بازی های آنلاین نظری و همکاران (1394)، شادابی تحصیلی حسین چاری و همکاران (1391) و بهداشت روان گلدبرگ و هیلیر (۱۹۷۹) گردآوری شد.یافته ها: یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین اعتیاد به بازی های آنلاین با سرزندگی تحصیلی، و سلامت روانی دانش آموزان وجود دارد.نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می دهد که دانش آموزانی که میزان اعتیاد بیشتری به بازی های اینترنتی دارند، هم از نظر روانی آسیب پذیرتر هستند و هم انگیزه و شادابی لازم برای یادگیری و مشارکت در فعالیت های تحصیلی آن ها کاهش می یابد. این یافته ها اهمیت توجه خانواده ها، معلمان و سیاست گذاران آموزشی به مدیریت زمان استفاده از بازی های آنلاین و فراهم کردن جایگزین های سالم برای اوقات فراغت دانش آموزان را برجسته می سازد.
۴.
مقدمه و هدف: قابلیت های مهارتی معلم نقش مهمی در تقویت خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان دارند و می توانند فرآیند یادگیری مؤثرتر و توانمندی های شناختی دانش آموزان را ارتقا دهند. بررسی این نقش به بهبود کیفیت آموزش در مقطع متوسطه دوم کمک می کند. لذا هدف این مطالعه نقش قابلیت های مهارتی معلم بر خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم بود.روش کار: روش تحقیق این پژوهش کاربردی و از نوع ترکیبی با طرح اکتشافی آمیخته (کیفی–کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید هیئت علمی، مدعو و مدیران گروه دانشگاه های استان کرمان بود که ۲۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس و تا رسیدن به اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان زرند (۱۴۸۷ نفر) بود که ۱۵۳ نفر با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با تکنیک دلفی و در بخش کمی از طریق پرسشنامه ای شامل ۶۸ گویه در ابعاد قابلیت های مهارتی معلم، خلاقیت و شایستگی ذهنی جمع آوری شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قابلیت های مهارتی معلم بر خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: به به طور کلی، می توان گفت معلم به عنوان عامل فعال در فرآیند یادگیری، نقش کلیدی در شکل دهی به خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان دارد. هر چه قابلیت های مهارتی معلم بالاتر باشد، امکان ایجاد محیط آموزشی پویا و فرصت های یادگیری فعال برای دانش آموزان افزایش می یابد. این یافته ها تأکید می کند که توسعه مهارت های معلمان نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می کند، بلکه موجب ارتقای توانایی های شناختی و خلاقانه دانش آموزان نیز می شود و در نهایت به بهبود عملکرد تحصیلی و آماده سازی آن ها برای چالش های آینده اجتماعی و حرفه ای منجر می گردد.
۵.
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمریناتP.N.F همراه با کراتین بر روی دامنه حرکتی و قدرت عضلات اکستنسور ران مردان غیر ورزشکار بود. روش کار: بدین منظور 24 نفر از مردان غیر ورزشکار سالم با دامنه ی سنی بین 22 تا 25 در پژوهش حاضر شرکت کردند و از آنها پیش آزمون به عمل آمد. ابزار جمع آوری داده ها شامل دینامومتر جهت سنجش قدرت عضلات اکستنسور ران و اینکلاینومتر دیجیتال جهت سنجش انعطاف پذیری بود. سپس آزمودنی ها بر اساس داده های پیش آزمون به روش همسان-سازی در دو گروه تمرینی 12 نفری تقسیم شدند. گروه اول تمرینات PNF را همراه با مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات انجام دادند و گروه دوم تمرینات PNF را همراه با مصرف دارونما (دکستروز) اجرا کردند. این تمرینات شامل 5 جلسه در هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه) به مدت یک ماه صورت گرفت. بعد از یک ماه از آزمودنی ها پس آزمون به عمل آمد. از نرم افزار SPSS نسخه 16 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آمارى از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروه ها و از آزمون تى همبسته برای بررسی اثر مداخله ها در طول زمان در سطح معنادارى 05/0 استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که قدرت عضلانی و دامنه حرکتی گروهی که تمرینات PNF را همراه با مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات انجام داده بودند به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود.نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که مصرف مکمل کراتین همراه با تمرینات PNF موجب افزایش دامنه حرکتی و قدرت عضلات می گردد.
۶.
مقدمه و اهداف: مطالعات مختلف نشان داده اند که انگیزه در فعالیت های ورزشی به کیفیت زندگی افراد سالمند کمک می کند. هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی تأثیر ویژگی های جمعیت شناختی سالمندان استان خراسان شمالی بر میزان انگیزه ورزشی این آزمودنی ها بود.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری تحقیق شامل سالمندان استان خراسان شمالی (47700 نفر) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چندمرحله ای تعداد 381 نفر وارد این مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های جمعیت شناختی و انگیزه ورزشی بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه16 استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط معکوس معناداری بین سطح انگیزه ورزشی با سن وجود دارد. (05/0>P). همچنین بین انگیزه ورزشی بر اساس وضعیت شغلی و مدرک نحصیلی از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0>P). اما بین میزان انگیزه ورزشی بر اساس جنسیت، وضعیت تاهل و وضعیت زندگی تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0<P).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، برخی از فاکتورهای جمعیت شناختی از قبیل سن، سطح تحصیلات و وضعیت شغلی بر میزان انگیزه سالمندان استان خراسان شمالی در فعالیت های ورزشی تأثیرگذار هستند. بنابراین وجود ارتباط بین عوامل اجتماعی- اقتصادی (تحصیلات، درآمد) و انگیزه ورزشی در افراد سالمند می تواند مورد توجه قرار گیرد.