چکیده

مقدمه و هدف: قابلیت های مهارتی معلم نقش مهمی در تقویت خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان دارند و می توانند فرآیند یادگیری مؤثرتر و توانمندی های شناختی دانش آموزان را ارتقا دهند. بررسی این نقش به بهبود کیفیت آموزش در مقطع متوسطه دوم کمک می کند. لذا هدف این مطالعه نقش قابلیت های مهارتی معلم بر خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم بود.روش کار: روش تحقیق این پژوهش کاربردی و از نوع ترکیبی با طرح اکتشافی آمیخته (کیفی–کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید هیئت علمی، مدعو و مدیران گروه دانشگاه های استان کرمان بود که ۲۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس و تا رسیدن به اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان زرند (۱۴۸۷ نفر) بود که ۱۵۳ نفر با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با تکنیک دلفی و در بخش کمی از طریق پرسشنامه ای شامل ۶۸ گویه در ابعاد قابلیت های مهارتی معلم، خلاقیت و شایستگی ذهنی جمع آوری شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قابلیت های مهارتی معلم بر خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: به به طور کلی، می توان گفت معلم به عنوان عامل فعال در فرآیند یادگیری، نقش کلیدی در شکل دهی به خلاقیت و شایستگی ذهنی دانش آموزان دارد. هر چه قابلیت های مهارتی معلم بالاتر باشد، امکان ایجاد محیط آموزشی پویا و فرصت های یادگیری فعال برای دانش آموزان افزایش می یابد. این یافته ها تأکید می کند که توسعه مهارت های معلمان نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می کند، بلکه موجب ارتقای توانایی های شناختی و خلاقانه دانش آموزان نیز می شود و در نهایت به بهبود عملکرد تحصیلی و آماده سازی آن ها برای چالش های آینده اجتماعی و حرفه ای منجر می گردد.

The Role of Teacher’s Skill Competencies on Creativity and Cognitive Competence of Secondary School Students

Introduction and Objective: Teacher skill competencies play a crucial role in enhancing students’ creativity and cognitive competence, enabling a more effective learning process and the development of students’ cognitive abilities. Examining this role can contribute to improving the quality of education at the secondary school level. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of teacher skill competencies on the creativity and cognitive competence of secondary school students.Methodology: This applied research employed a mixed-method exploratory design (qualitative–quantitative). The qualitative phase involved 20 faculty members, guest lecturers, and department managers from universities in Kerman Province, who were selected through convenience sampling and interviewed until theoretical saturation was reached. In the quantitative phase, the study population included 1,487 secondary school students from Zarand County, from which 153 students were selected using Cochran’s formula and convenience sampling. Data were collected in the qualitative phase through semi-structured interviews using the Delphi technique, and in the quantitative phase through a 68-item questionnaire covering the dimensions of teacher skill competencies, creativity, and cognitive competence.Findings: The results indicated that teacher skill competencies have a positive and significant effect on the creativity and cognitive competence of secondary school students.Conclusion: Overall, teachers, as active agents in the learning process, play a key role in shaping students’ creativity and cognitive competence. Higher teacher skill competencies enhance the possibility of creating a dynamic learning environment and providing active learning opportunities for students. These findings emphasize that developing teachers’ skills not only improves the quality of education but also promotes students’ cognitive and creative abilities, ultimately enhancing academic performance and preparing them for future social and professional challenges.

تبلیغات