چکیده

مقدمه و هدف: با گسترش فناوری های دیجیتال و دسترسی آسان دانش آموزان به اینترنت، بازی های آنلاین به بخش جدایی ناپذیری از اوقات فراغت نوجوانان تبدیل شده اند. هرچند این بازی ها می توانند جنبه های سرگرمی و آموزشی داشته باشند، اما وابستگی به آن ها ممکن است بر جنبه های روانی و تحصیلی دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد. بررسی این ارتباط می تواند به شناسایی عوامل مؤثر بر شادابی در یادگیری و سلامت روان نوجوانان کمک کند. لذا هدف این مطالعه بررسی ارتباط وابستگی به بازی های اینترنتی با شادابی در یادگیری، و بهداشت روانی در دانش آموزان بود.روش کار: در این پژوهش توصیفی-همبستگی، جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، به تعداد ۳۲۳۰ نفر بود. از این جمعیت، ۳۴۶ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد وابستگی به بازی های آنلاین نظری و همکاران (1394)، شادابی تحصیلی حسین چاری و همکاران (1391) و بهداشت روان گلدبرگ و هیلیر (۱۹۷۹) گردآوری شد.یافته ها: یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین اعتیاد به بازی های آنلاین با سرزندگی تحصیلی، و سلامت روانی دانش آموزان وجود دارد.نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می دهد که دانش آموزانی که میزان اعتیاد بیشتری به بازی های اینترنتی دارند، هم از نظر روانی آسیب پذیرتر هستند و هم انگیزه و شادابی لازم برای یادگیری و مشارکت در فعالیت های تحصیلی آن ها کاهش می یابد. این یافته ها اهمیت توجه خانواده ها، معلمان و سیاست گذاران آموزشی به مدیریت زمان استفاده از بازی های آنلاین و فراهم کردن جایگزین های سالم برای اوقات فراغت دانش آموزان را برجسته می سازد.

Examining the Relationship between Internet Gaming Addiction, Academic Vitality, and Mental Health in Students

Background and Objective: With the expansion of digital technologies and students’ easy access to the internet, online games have become an inseparable part of adolescents’ leisure time. Although these games can have entertainment and educational aspects, addiction to them may negatively affect students’ psychological well-being and academic functioning. Investigating this relationship can help identify factors influencing academic vitality and mental health in adolescents. Therefore, the aim of this study was to examine the relationship between internet gaming addiction, academic vitality, and mental health in students.Methods: In this descriptive-correlational study, the statistical population included all sixth-grade students in Sari during the 2022-2023 academic year, totaling 3,230 individuals. Among them, 346 students were selected using a convenience sampling method. Data were collected using standardized questionnaires: the Internet Gaming Addiction Questionnaire (Nazari et al., 2015), the Academic Vitality Scale (Hossein-Chari et al., 2012), and the General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier, 1979).Results: The findings indicated a significant relationship between internet gaming addiction and both academic vitality and students’ mental health.Conclusion: Overall, the results suggest that students with higher levels of internet gaming addiction are more psychologically vulnerable and exhibit lower motivation and vitality for learning and participation in academic activities. These findings highlight the importance of parental, teacher, and policymaker attention to managing students’ online gaming time and providing healthy alternatives for their leisure activities.

تبلیغات