پژوهش های علوم نظامی

پژوهش های علوم نظامی

پژوهش های علوم نظامی سال دوم بهار و تابستان 1400 شماره 3

مقالات

۱.

تبیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در امنیت منطقه غرب آسیا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: جمهوری اسلامی ایران امنیت همگرایی شیعیان منطقه غرب آسیا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۴۵ تعداد دانلود : ۱۹۸
منطقه غرب آسیا در نیم قرن اخیر شاهد تحولات متفاوتی بوده که این تحولات مبتنی بر نزاع میان دولت های منطقه ای و نقش آفرینی قدرت های فرامنطقه ای از طریق تعیین ژاندارم برای منطقه غرب آسیا بوده است؛ اما با توجه به نقش مهمی که ایران در تحولات صورت گرفته اخیر در منطقه غرب آسیا داشته، شاهد شکل گیری نظم جدید منطقه ای هستیم که در این نظم، یک قدرت منطقه ای مانند ایران، از نظر میدانی قدرت بازگشت ثبات به سایر کشورهای درگیر با جنگ داخلی را داشته و توانسته تا حدودی امنیت را به منطقه غرب آسیا بازگرداند و هم چنین از نظر دیپلماتیک به چنان قدرتی رسیده که می تواند سایر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای مانند ترکیه و یا روسیه را با خود همراه کند. البته نباید از نظر دور داشت که هیچ کشوری در منطقه و حتی در جهان به اندازه ایران تحت فشار و ظلم قدرت های جهانی قرار نداشته است و محدودیت هایی که اربابان زر و زور جهان به ایران تحمیل کرده اند، مطمئناً با آگاهی از قدرت بالقوه ایران و تلاش برای محقق شدن آن در شکل مناسبات امنیتی سیاسی جدید در منطقه بوده است. بر این مبنا، پژوهش حاضر با روشی توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر داده های کتابخانه ای، تلاش کرده است تا مفهوم سازی درست و قابل قبولی از تبیین جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در امنیت منطقه غرب آسیا ارائه دهد. هدف این پژوهش مشخص کردن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا است و بر این مبنا، نتیجه های پژوهش نشان داد که ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای تا حد زیادی توانسته است با ایجاد اتحاد و همگرایی در کشورهای منطقه، امنیت منطقه غرب آسیا را تأمین نماید.
۲.

تأثیر آموزش بر توان رزم مدافعان حرم در مقابله با عناصر تکفیری در سوریه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: توان رزم عوامل غیر فیزیکی سوریه عناصر تکفیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۹ تعداد دانلود : ۱۴۵
پرداختن به موضوعات مرتبط با عوامل توانِ رزم و کاربردی کردنِ نقش این عوامل در جنگ ها می تواند ضریب به دستِ آوردن پیروزی در مقابله با دشمن را افزایش دهد و این امر لزوم تبیین و توجه به این موضوع را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند. لذا هدف از این تحقیق بررسی عوامل غیر فیزیکی توان رزم است که به صورت موردی تأثیر آموزش در توان رزم مدافعان حرم را مورد بررسی قرار می دهد. در این تحقیق از روش توصیفی– تحلیلی برای بررسی موضوع استفاده شده است. روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها و نیز روش کتابخانه ای – اسنادی و منابع اینترنتی و مشاهدات میدانی از صحنه نبرد با دشمن می باشد. با تجزیه و تحلیل سؤال این مقاله که «تأثیر آموزش بر توان رزم مدافعان حرم در مقابله با عناصر تکفیری در سوریه به چه میزان است؟» می باشد، راهکارهای مناسبی پیشنهاد شده است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که آموزش ها و اجرای تمرینات و رزمایش ها باید به فضای واقعی صحنه نبرد نزدیک باشد و بر اساس نوع تهدیدات، منطقه آموزش ها طراحی و اجرا گردند.
۳.

منابع ژئواکونومیکی تنش در روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: منابع تنش روابط سیاسی ژئواکونومیک جمهوری اسلامی ایران جمهوری ترکیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱۲ تعداد دانلود : ۹۵
یکی از سیاست هایی که پس از انقلاب اسلامی در آن تحولی عظیم ایجاد شد، رویکرد نگاه به سایر بازیگران عرصه منطقه ای و جهانی بجای نگاه و وابستگی مطلق به غرب بود. یکی از کشورهای همسایه ایران که از نظر ژئواکونومیکی دارای امتیازهای فراوانی بوده، کشور جمهوری ترکیه است. لذا سؤال اساسی این است که «منابع ژئواکونومیکی تنش در روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه کدامند؟». این پژوهش از نوع کاربردی – توسعه ای بوده و به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام گردیده است. در نهایت تعدادی از تنش های محتمل در قالب مؤلفه ژئواکونومیکی شناسایی شده و برای کسب نظر و دیدگاه متخصصین این حوزه پرسشنامه ای در خصوص اینکه هر یک از این تنش ها چه میزان روابط سیاسی دو کشور را تحت شعاع قرار می دهد، تهیه و در اختیار صاحب نظران قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات حاصل از پرسش نامه به تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS پرداخته شد.  نتیجه حاصل از این واکاوی و تجزیه وتحلیل نشان می دهد در مؤلفه ژئواکونومیک تنش هایی وجود داشته و در مجموع شش تنش مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه مهم ترین منبع تنش ژئواکونومیکی، رقابت دو کشور جهت نفوذ در بازارهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی و مخالفت مشترک ترکیه و آمریکا با طرح های عبور خطوط لوله نفت و گاز آسیای مرکزی از فضای سرزمینی ایران جهت انتقال به اروپا مشخص گردید.
۴.

سبک رهبری، مدیریت و فرماندهی از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: فرماندهی مدیریت رهبری سبک رهبری نظامی حضرت علی (ع)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۹۰ تعداد دانلود : ۳۴۲
حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) به عنوان فرمانده و رهبری توانمند، سبک خاصی در نفوذ بر نیروهای رزمنده و سایر مخاطبان مثل مردم، نزدیکان و دشمنان داشتند که برخاسته از وحی و برگرفته از سیره نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است. هدف این مقاله، احصاء اصول حاکم بر سبک رهبری، مدیریت و فرماندهی نظامی حضرت علی (ع) می باشد. تحقیق از نظر هدف تلفیقی از روش های، کاربردی - توسعه ای، پیمایشی (توصیفی) و روش استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد است. از نظر روش، کیفی است. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق با روش کتابخانه ای با استفاده از ابزارهای فیش برداری، کتاب های علمی و تخصصی، مقالات علمی و پژوهشی جمع آوری شده است. با استخراج 1046 مضمون از کل منبع تحقیق، در نهایت سبک رهبری ایشان که چگونگی تعامل هر فرمانده را با چهار گروه مخاطب و همچنین ویژگی های اعتقادی و فردی یک فرمانده را نشان می دهد، تدوین شده است. در نهایت خاطر نشان می گردد که سبک فرماندهی و مدیریت امام علی (ع) مجموعه ای از رفتار های شایسته است که برحسب موقعیت و متناسب با مقتضیات زمانه و با توجه به میزان فهم نیروهای زیر دست اعمال می گردد که ممکن است سبک فرماندهی و رهبری، در جایی کاملاً آمرانه بوده و در جای دیگر مشارکتی باشد و در یک جا توجیهی و در جای دیگر دستوری و در یک جا، دلسوزانه بوده و در جای دیگر جوانمردانه باشد.
۵.

بررسی تأثیر تمرینات نظامی بر کاهش تلفات و آسیب ها روی دانشجویان در اردوهای رزمی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تمرینات نظامی آسیب تلفات اردوهای رزمی فراگیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۷۹ تعداد دانلود : ۱۱۲
همواره در هر فعالیتی، خصوصاً فعالیت های میدانی که با مخاطرات خاصی همراه است، بایستی اصول، قواعد و دستورالعمل هایی حاکم باشد تا به اثربخش بودن آموزش ها اطمینان پیدا کرد؛ در غیر این صورت روند آموزش به بیراهه رفته و ممکن است دچار خسارات جبران ناپذیری شود. یکی از این خسارات؛ صدمات، آسیب ها و تلفاتی است که ممکن است به دانشجویان شرکت کننده در اردوهای آموزشی - رزمی وارد آید. لذا هدف از تحقیق دستیابی به علل و عوامل مؤثر در تلفات و آسیب های وارده به دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام و ارایه پیشنهادات برای کاهش این آسیب ها است. این تحقیق به صورت کاربردی و به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. در نتیجه ی این تحقیق، رتبه برخی مؤلفه های مؤثر در کاهش یا افزایش تلفات به ترتیب عبارتند از: 1) کیفیت و سطح آموزش های تئوری و عملی 2) تکرار تمرینات و کار خواسته های تئوری و عملی3) اجرای مناسب و اصولی تمرینات اردوگاهی 4) انتخاب مکان مناسب اجرای تمرینات اردوگاهی 5) انتخاب محیط مناسب برای اجرای تمرینات اردوگاهی 6) ارتباط معنی دار و مؤثر بین استفاده از روش فشار و سختی تدریجی آموزش ها و تمرینات بر دانشجویان 7) شناسایی دقیق و طرح ریزی جزءبه جزء برای هر تمرین و قبل از شروع اردوی رزمی؛ و در نهایت پیشنهاداتی برای کاهش این آسیب ها ارایه گردیده است.
۶.

آسیب شناسی آموزش رزم انفرادی در حوزه مربیان و ارائه راه کارهای مناسب (مطالعه موردی یکی از مراکز آموزش نظامی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: آسیب شناسی آموزش رزم انفرادی مربی راه کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۵۵ تعداد دانلود : ۲۴۲
 هدف از تحقیق حاضر، آسیب شناسی آموزش رزم انفرادی در حوزه مربیان یکی از مراکز آموزشی نظامی و ارائه راه کارهای مناسب آن است. با توجه به اهمیت فرایند آموزش در سازمان ها و تأثیر بالای مربیان در این فرایند مهم، تأکید این تحقیق بر آسیب شناسی حوزه مربیان رزم انفرادی مرکز آموزش و ارائه راه کارهای مناسب آن است. روش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی است که به آسیب شناسی موجود در حوزه مربیان و ارائه راه کارهای مناسب آن می پردازد. برای گردآوری داده های این پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته که به تأیید نخبگان و صاحب نظران این امر رسیده و دارای ضریب آلفای کرونباخ 96 صدم است، با طیف پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. عمده ترین آسیب هایی که در این حوزه مشخص شدند شامل تسلط همه جانبه مربیان، آشنایی با روش های برقراری رابطه عاطفی، اصول فن بیان، تسلط بر محتوای آموزشی، توان انتقال مطلب، رعایت نظم و انضباط، پرورش کنجکاوی و داشتن سعه صدر بود که راهکارهایی از قبیل برگزاری کارگاه های آموزشی مربیان در حوزه های مختلف، بازدید از سایر مراکز آموزشی و دانشگاهی، برگزاری جلسات ارائه تخصصی اساتید، برگزاری کلاس های مشاوره و روان شناسی، برگزاری آزمون های دوره ای از اساتید و توجه بیشتر به حقوق و دستمزد مربیان ارائه گردید.