مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان جلد 1 زمستان 1399 شماره 4

مقالات

۱.

بررسی و تحلیل وضعیت زیرساخت های گردشگری پزشکی و سلامت در شهر اردبیل

کلیدواژه‌ها: گردشگری گردشگری سلامت گردشگری پزشکی بیمارستان های دولتی هتل بیمارستان شهر اردبیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۰۴ تعداد دانلود : ۲۶۰
گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی انگلیسی: Medical Tourism) ) شاخه ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته تر بهداشتی و درمانی سفر می کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع تر و بهتر خدمات در سایر نقاط دنیاست. توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می شود ولی توریست کشور دیگر را ترجیح می دهد.خدمات ارائه شده در توریسم پزشکی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد. از خدمات بیسیک و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب یا جراحی های زیبایی قابل ارائه بوده و محدودیتی نیست. گردشگری پزشکی به مسافرت افراد برای دریافت خدمات پزشکی در کشورهای دیگر در قالب گردش گر اطلاق می شود. هرچند شهر اردبیل در این صنعت از قابلیت های زیادی برخوردار است. اما نبود زیر ساخت های لازم در بیمارستانهای دولتی و بخش خصوصی و کاهش ارزش پول کشور آذربایجان موجب کاهش گردشگران شهروندان آذری به اردبیل شده است. در این پژوهش داده های آماری از طریق پرسشنامه و مصاحبه و مراجعه به بیمارستانها و مستندات موجود در ادارات و سازمان های متولی، جمع آوری گردیده است. بعد از جمع آوری اطلاعات اولیه110نسخه پرسشنامه بعد ترجمه به زبان لاتین آذربایجانی در دو بخش سوالات عمومی و ارزشی در بیمارستان های دولتی، خصوصی، هتل بیمارستان و مطب- های خصوصی و همچنین در محل اسکان اتباع آذری توزیع که در نهایت 77 نفر از افرادی که دارای سواد کافی بودند به پرسشنامه ها پاسخ دادند و 33مورد فاقد ارزش بوده که در نهایت 25 نفر زن و 52 نفر از پاسخ دهندگان مرد بودند.بیشترین فراوانی برای مطب ها وکلینیک ها می باشد که 61% افراد پاسخ گو را شامل می شود کمترین فراوانی نیز برای بیمارستان های خصوصی است که کمتر از 7% نمونه را شامل می شود. با توجه به اهداف و سوالات تحقیق، آمار توصیفی مربوط به سن، تحصیلات، جنسیت، بیمارستان مورد مراجعه، محل اسکان، وسیله ایاب و ذهاب و تحلیل توصیفی متغیرها به طور کامل بیان شد. بعد از بررسی نرمال بودن متغیرها با استفاده از آزمون کلموگروف، به تحلیل استنباطی فرضیات پرداخته شد. استنتاج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و خروجی بررسی فرضیات هم با همبستگی و آزمون ویلکاکسون بررسی شده میزان برآورد شده ضریب همبستگی اسپیرمن بین دو متغیر هزینه خدمات پزشکی و رضایت مندی برابر با 0.56 است. این همبستگی یک مقدار مثبت می باشد که موید همبستگی مثبت بین این دو متغیر است و مقدار آن در سطح 05/0معنی دار است زیرا مقدار p-value کمتر از 05/0است. همچنین بنابر خروجیSPSS وجود زیرساخت های گردشگری پزشکی در شهر اردبیل از نظر بیماران و در سطح بیش از 60% رد می شود این امر بدان مفهوم است که زیرساختهای لازم در زمینه گردشگری پزشکی در سطح استاندارد وجود ندارد. که در نتیجه مشخص شد بین هزینه خدمات پزشکی و افزایش توریسم پزشکی در اردبیل ارتباط معنی داری وجود دارد و همچنین زیر ساختهای توریسم پزشکی در شهر اردبیل در حد نرمال نمی باشد.
۲.

تاثیر جستجوی اطلاعات و تعاملات اجتماعی بر تقویت برند با نقش میانجی درگیری با برند در محصولات شنل

کلیدواژه‌ها: تعامل اجتماعی درگیری ذهنی مشتری با برند جستجوی اطلاعات تقویت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۴۱ تعداد دانلود : ۳۱۹
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تاثیر جستجوی اطلاعات و تعاملات اجتماعی بر تقویت برند با نقش میانجی درگیری با برند درمحصولات شنل انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد. بعد از تنظیم اهداف و سوالات پژوهش، پرسشنامه ای مرکب از 16 سوال تهیه و تنظیم شد و میان جامعه آماری توزیع شد. در تدوین سوالات پرسشنامه، از آیتم-هایی استفاده شد که ضمن پوشش مبانی تئوریک تحقیق، با فضای کلی حاکم بر موضوع مورد مطالعه، مطابقت وجود داشته باشد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار سازه ای در قالب تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی پرسشنامه بسیار مطلوب ارزیابی گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان شنل در شهر تهران می با شند. با توجه به نامعین بودن تعداد مشتریان از فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد استفاده گردید. حجم نمونه تعداد 384 نفر به دست آمد. شیوه نمونه گیری در تحقیق حاضر تصادفی ساده بود. برای تجزیه و تحلیل داده-های گردآوری شده و برای تعیین روابط بین متغیرها نیز از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنن تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و SMART PLS صورت گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق مشخص گردید: جستجوی اطلاعات بر درگیری ذهنی مشتری با برند تاثیر مثبت دارد. تعامل اجتماعی بر درگیری ذهنی مشتری با برند تاثیر مثبت دارد. درگیری ذهنی مشتری با برند بر تقویت برند تاثیر مثبت دارد. جستجوی اطلاعات بر تقویت برند با نقش میانجی درگیری ذهنی مشتری با برند تاثیر مثبت دارد. تعامل اجتماعی بر تقویت برند با نقش میانجی درگیری ذهنی مشتری با برند تاثیر مثبت دارد.
۳.

اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان (مطالعه موردی: اداره راه آهن بندر عباس)

کلیدواژه‌ها: اخلاق تعهد مسئولیت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۷۱ تعداد دانلود : ۷۱۱
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان پرداخته است.آنچه خروجی این تحقیق بود رابطه مند و مکمل بودن این دو متغییر نسبت به هم است.نگرش مسئولیت اجتماعی برای قوت سازمان در پرتو اخلاق است و اخلاق بدون مسئولیت در دامنه سیر قهقهرایی حرکت می کند. همه ی فزضییات مورد پذیرش واقع شدند.نوع تحقیق توصیفی و ماهیت آن کاربردی می باشد. این پژوهش در زمینه آمار توصیفی تحصیلات که شامل دیپلم ،فوق دیپلم،لیسانس،فوق لیسانی و دکترا و جنسیت مرد و زن و سن و سابقه کار را بین 250نفر به عنوان نمونه آماری از 1500نفر انتخاب نموده است.آمار استنباطی از طریق نرم افزار plsصورت پذیرفته است.پرسشنامه این پژوهش شامل 40سوال 5طیف لیگرت بوده است.
۴.

توانمندسازی نیروی انسانی صنعت بیمه در مواجهه با ریسک های نوظهور

کلیدواژه‌ها: توانمندسازی صنعت بیمه ریسک های نوظهور اثربخشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۳۷ تعداد دانلود : ۲۳۲
در این پژوهش ما به به دنبال سنجش توانمندسازی نیروی انسانی صنعت بیمه در مواجهه با ریسک های نوظهور به دو روش بودیم.یکی از طریق مدل swotو دیگری تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار pls .با توجه به یافته های تحقیق به این نتیجه رسیدیم که ابتدا با توجه به سوات باید شرایط محیط داخلی و خارجی صنعت بیمه را در نظر داشت .برای شناسایی هر عواملی و کسب آگاهی از آن باید به محیط و سیستم توجه کرد. و در بخش دوم تحلیل ما اینکه رابطه مثبت و معنا داری بین توانمند سازی نیروی انسانی صنعت بیمه و ریسک های نو ظهور وجود دارد. نتایج فرضیات نشان می دهد که در سطح اطمینان 95% که تمامی فرضیات تحقیق مورد تایید می باشند.
۵.

بررسی نقش کنترل داخلی بر بهبود حسابرسی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: کنترل داخلی حسابرسی کنترل سرپرستی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۵۳ تعداد دانلود : ۲۱۴
این پژوهش به منظور بررسی نقش کنترل داخلی بر بهبود حسابرسی اداره کل راهداری استان فارس است. از آنجای که کنترل داخلی نقش بسیار کلیدی را می تواند در زمینه حسابداری بخش های مختلف داشته باشد اما یکسری محدودیتهای در این زمینه وجود دارند که با مطالعه نظامند باید بررسی گردد و ما سعی برآن داریم که درپژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است روش پژوهش مورد استفاده توصیفی همبستگی، از نوع نظرسنجی است که از لحاظ زمانی یک پژوهش مقطعی به حساب می آید. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است زیرا با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازما ن ها صورت گرفته است.جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان بخش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در زمان تحقیق تشکیل داده است. نمونه ی آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان 93 نفر بدست آمد. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار آماریSPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر وجود رابطه ی مستقیم بین کنترل داخلی و ابعاد آن و بهبود حسابرسی اداره کل راهداری وحمل نقل و جاده ای استان فارس است.
۶.

بررسی ارتباط جامعه برند آنلاین، کیفیت رابطه نام تجاری و وفاداری به نام تجاری (مطالعه موردی: مشتریان شرکت هواپیمایی سیر و سفر اردبیل)

کلیدواژه‌ها: جامعه برند آنلاین کیفیت رابطه نام تجاری کیفیت ادراکی تعامل در روابط بین فردی تعامل اجتماعی وفاداری به برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳۵ تعداد دانلود : ۲۱۵
در این تحقیق به اهمیت نسبی برخی از عوامل مرتبط با برند، در زمینه وفاداری مشتری در جوامع آنلاین پرداخته گردید. این تحقیق به دانش موجود و با سنجش همزمان شاخص های جوامع آنلاین بر ایجاد وفاداری و قصد خرید، با به کارگیری تحلیل معادله ساختاری کمک می نماید. بنابراین این بینش به وجود می آید که این عوامل در شکل گیری وفاداری مشتری به برند در زمینه تحقیقاتی از اهمیت نسبی بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت کیفیت رابطه نام تجاری و جامعه برند آنلاین؛ این پژوهش به بررسی ارتباط جامعه برند آنلاین، کیفیت رابطه نام تجاری و وفاداری به نام تجاری پرداخت. جامعه آماری در این تحقیق شامل مشتریان شرکت هواپیمایی سیروسفر اردبیل است. تعداد نمونه آماری با توجه به جمعیت جامعه آماری نامحدود 384 نفر بوده و نمونه گیری از جامعه آماری با استفاده از روش تصادفی ساده صورت گرفت. از این رو تعداد 384 پرسشنامه بین مشتریان شرکت هواپیمایی سیروسفر اردبیل که بصورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند توزیع گردید که اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش موید تأیید همه فرضیه های تحقیق بوده است.
۷.

بررسی رابطه بین هویت برند و رفتاری مشتریان برندهای ورزشی در اردبیل

کلیدواژه‌ها: نیات رفتاری هویت برند ارزش ویژه برند برندهای ورزشی داخلی و خارجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۷۴ تعداد دانلود : ۱۷۰
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هویت برند و رفتاری مشتریان برندهای ورزشی در اردبیل می باشد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل مشتریان برندهای ورزشی داخلی(مجید) و خارجی (نایکی) استان اردبیل بود. با استفاده از فرمول کوکران با درصد خطای 0.05 ، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید . برای جمع آوری داده ها از مقیاس های نیات رفتاری زیتهام، بری و پارسورمن ، هویت برند دشتی و همکاران، پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر استفاده شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونهای ضریب اتا، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب اتا نشان داد که بین عوامل جمعیت شناختی با نیات رفتاری ، هویت برند و ارزش ویژه برند ارتباط معنا داری وجود ندارد. طبق نتایج آزمون پیرسون ، بین نیات رفتاری و هویت برند و ارزش ویژه برند ارتباط معناداری وجود داشته و مدل ارتباطی هویت برند و نیات رفتاری مشتریان برندهای داخلی و خارجی با ارزش ویژه برند از برازش مطلوبی برخوردار است.
۸.

بررسی تاثیر محتوا سازی در بازاریابی دیجیتال

کلیدواژه‌ها: بازاریابی محتوا بازاریابی دیجیتال بازاریابی آنلاین استراتژی بازاریابی جذب مشتری اثر بخشی محتوا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۹۴ تعداد دانلود : ۴۰۰
نقطه شروع برای کسب موفقیت دربازاریابی دیجیتال مانند راهبرد بازاریابی یا کسب و کار خلق یک فرایند راهبردی است که به خوبی تعریف شده باشد تا اهداف بازاریابی را از طریق ارتباطات بازاریابی پیوندداده و روش هایی را برای کسب اهداف مورد نظر طراحی کند.بازاریابی دیجیتال روش فروش محصولات شرکت ها را تغییر می دهد علی رغم تمرکز روز افزون بر بازاریابی محتوا به عنوان ابزار مدرن بازاریابی، تحقیقات در مورد آن کم است. بعد تعاملی اینترنت این امکان را به مشتری داده است که بخشی از بازاریابی هر نام تجاری، محصول، خدمات یا نهاد باشد. بازاریابی دیجیتال، مشتری مداری را در اولویت قرار داده است. بعبارتی سازمان ها باید تمرکز خود را بر راهنمایی مشتری و ارائه ارزش به آن ها معطوف کنند. مشتری مداری مولفه مهمی در ورودی بازاریابی دیجیتال است و جهت ایجاد ارزش و ارتباط با مشتری، بازاریابی محتوا را مورد استفاده قرار می دهد. هدف از این مقاله بررسی بازاریابی محتوا به عنوان استراتژی اصلی بازاریابی دیجیتال با تاکتیکهای موثر است که توسط شرکت ها در محیطهای آنلاین اجرا شود. بینش ارائه شده در این مطالعه بر روی معرفی استراتژی بازاریابی محتوا به عنوان بستر تکنیک های بازاریابی و تعریف استراتژی مناسب براساس بازاریابی محتوا متمرکز است. به عبارتی استراتژی مناسب برای سایر تکنیک های بازاریابی را ارائه می کند. این مطالعه براساس گردآوری اطلاعات از مقالات و کتاب ها انجام شده است و هدف از آن آگاه سازی سازمان ها در استفاده از بازاریابی محتوا در بازاریابی دیجیتال به جای بازاریابی سنتی می باشد.