پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

صنعت بیمه پاییز 1382 شماره 71

مقالات

۱.

بررسی آثار عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) بر روی عملکرد صنعت بیمه کشورهای در حال توسعه

کلیدواژه‌ها: سازمان تجارت جهانی درجه باز بودن اقتصاد موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت موافقت نامه عمومی تجارت و خدمات نفوذ بمیه تراکم بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲۲۷ تعداد دانلود : ۱۰۱۶
این مقاله ضمن بررسی و مروری بر جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی در اقتصاد بین الملل، به شناسایی و بررسی اثرات عضویت در سازمان تجارت جهانی بر روی شاخص های عملکرد صنعت بیمه کشورهای در حال تسعه با استفاده از تکنیک های اقتصاد سنجی و روش مدل های Panel Data در قالب یک فرضیه اصلی، سه فرضیه فرعی و یک سوال پرداخته است تا بتواند با استفاده از نتایج به دست آمده رهنمودهایی را برای صنعت بیمه ایران ارائه دهد. در نهایت نیز با بررسی نتایج حاصل از بررسی مدل های مربوط به هر یک از فرضیه ها مشخص شده که عملکرد صنعت بیمه کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر عضویت در سازمان تجارت جهانی قرار گرفته است.
۲.

بررسی شیوه های فروش حضوری خدمات بیمه در ایران و ارائه راهکارهای مناسب

کلیدواژه‌ها: فروش حضوری مشتری یابی برنامه ریزی فروش شروع مذاکره هدایت مذاکره پاسخگویی به ابهامات و سوالات مشتری نهایی کردن فروش پیگیری عملیات فروش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۳۶ تعداد دانلود : ۲۰۹۹
هدف کلی این مقاله بررسی و مشخص کردن نحوه به کار گرفتن فروش حضوری خدمات بیمه در ایران است. لذا با استفاده از یک الگوی فرایند فروش که از هفت مرحله - که متغیرهای تحقیق را در بر می گیرد - تشکیل شده، به تحقیق و بررسی پرداخته ایم که این فرایند شامل مشتری یابی، برنامه ریزی فروش، شروع مذاکره، هدایت مذاکره، پاسخگویی به ابهامات و سوالات مشتری، نهایی کردن فروش و پیگیری عملیات فروی می باشد.....
۳.

کیفیت خدمات داخلی و ارتباط آنها با قابلیت خدمت رسانی کارکنان شرکت بیمه به مشتریان

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: بازاریابی رضایت مشتری وظایف سازمانی عوامل هشت گانه کیفیت خدمات داخلی قابلیت خدمت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۱۰
در بازاریابی، منظور از خدمت به مشتری این است که برای نیل به درجات بالای رضایت مشتری، سازمان ها و از جمله شرکت های بیمه باید به تعیین سنجش و مدیریت عوامل موثر بر رضایت مشتری بپردازند. در این تحقیق دسته ای از عوامل که بر رضایت مشتری موثر هستند شناسایی شده اند. این عوامل در عوامل هشت گانه کیفیت خدمات داخلی نامیده اند. با سنجش و اندازه گیری این عوامل، مدیران می توانند تعیین کنند که برای رسیدن به رضایت مشتری چه فعالیت هایی باید بهبود یابد..
۴.

مدلی برای بررسی کارایی بدره (پور تفوی) اوراق بهادار در شرکت های بیمه

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: صرف ریسک ریسک بازده شاخص عملکرد بدره (پورتفوی)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۹۴ تعداد دانلود : ۸۲۸
یکی از مهم ترین فعالیت های شرکت های بیمه، سرمایه گذاری در منابع مالی خود (اعم از سرمایه و ذخایر فنی) است. از آنجا که درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری شرکت های بیمه نقش موثری در ایفای تعهدات بیمه گری آنها دارد، بنابراین سرمایه ها را باید فعالیت های تولیدی و اقتصادی مطمئن به کار انداخت تا بازده مطلوب آن موجب تقویت ساختارهای مالی شرکت شود. پس مدیریت سرمایه گذاری شرکت های بیمه، بسیار اهمیت دارد.....
۵.

انتخاب نامساعد و کارایی در بازار بیمه ایران

کلیدواژه‌ها: اقتصاد اطلاعات کارایی بیمه انتخاب نامساعد اطلاعات ناقص کارایی در شرکت های بیمه و کارایی در بازار بیمه ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۷۷۱ تعداد دانلود : ۹۱۷
صنعت بیمه از صنایع بسیار مهمی است که باعث توسعه روزافزون کشور می شود و ضرورت دارد که روز به روز کاراتر شود. امروزه یکی از مباحث کارایی در بازار بیمه، کارایی اقتصاد اطلاعات است که بیشتر استیگلیتز آن را مطرح کرده است. در این خصوص، پدیده انتخاب نامساعد بسیار با اهمیت تلقی می شود. در این مقاله بر طبق آزمون ضریب انتخاب نامساعد وجود این پدیده، که یکی از ناکارآمدی ها و یکی از موارد شکست بازار به حساب می آید، در بازار بیمه ایران مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است......
۶.

نظریه باورمندی و کاربردهای آن در صنعت بیمه

کلیدواژه‌ها: نظریه باورمندی پلونده همگن پلونده ناهمگن نظریه باورمندی با بزرگترین دقت تعیین حق بیمه مدل بولمن – استراب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰۴۵ تعداد دانلود : ۷۸۸
محاسبه نرخ حق بیمه با توجه به تجارت گذشته یکی از دغدغده های اساسی بیمه گران و از جمله مهم ترین اهداف علم آمار بیمه است. در بسیاری موارد ناگزیر از تعیین حق بیمه برای گروهی از قراردادهای بیمه هستیم که تجربه انکی در مورد یک گروه خاص و تجربه بیشتری از دیگر قراردادها داریم که کمابیش یه یکدیگر مربوط هستند. برای محاسبه حق بیمه ها در این حالت می توان از میانگین کل و یا میانگین وزنی دو گروه استفاده کرد. برای به دست آوردن میانگین وزن هر گروه نظرایت گوناگونی وجود دارد که نظریه باورمندی از جمله معتبرترین روش ها در این رابطه است....

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴۳