نویسندگان: مصطفی جوزی

کلیدواژه‌ها: اوزان ایقاعی تصنیف ترانه ریتم ملودی

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۳ - ۵۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  0

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۱

چکیده

یکی از مباحث چالش برانگیز در میان پژوهشگران در حوزه تصنیف یا ترانه سرایی مسئله وزن تصنیف و ماهیت آن است. برخی وزن تصنیف را از مقوله اوزان هجایی می دانند؛ برخی دیگر به عروضی بودن این اوزان اعتقاد دارند؛ عده ای هم بر هجایی تکیه ای بودن این اوزان تأکید دارند. این اختلاف نظر تا آنجا ادامه می یابد که برخی به واسطه نداشتن درک درست از ساختار و شاکله تصنیف، پاره ای از تصنیف ها را بدون وزن قلمداد می کنند. در این پژوهش برآنیم تا با روش توصیفی تحلیلی و با تمرکز بر ساختار متفاوت و ویژه تصنیف ها بعداز دوره مشروطه ساحت چندگانه موسیقایی این تصنیف ها را بررسی و تحلیل کنیم. برایند این جستار نشان می دهد که تصنیف با توجه به ملازمت بلافصل آن با ملودی و ریتم، الزامات موسیقایی خاصی دارد که متأثر از نقرات و ایقاعات موسیقی است. حاصل این اتفاق، خلق اوزانی است که به آن «اوزان ایقاعی» می گوییم. توجه به خوانش ملودیک اشعار، دقت در درنگ ها، مکث ها، کشش اصوات، نقاط شروع و پایان ضرب های تصنیف، ما را به اوزان ایقاعی که ویژگی های خاصی دارد، رهنمون می سازد.

Ighaie Meters in Tasnifs

One of the most challenging issues among researchers in the field of Tasif or songwriting is the issue of the meter of Tasnif and its nature. Some consider the meter of Tasnif to be a syllabic meter; others believe that these meters are prosodic; and some emphasize that these meters are syllabic-stressed. This disagreement continues to the point that some, due to a lack of proper understanding of the structure and form of Tasnif, consider some Tasnifs to be without a meter. In the present study, we aim to investigate the multiple musical aspects of these Tasnifs using a descriptive-analytical method and focusing on the different and special structures of Tasnifs after the Constitutional Era. The outcome of this study shows that Tasnif, given its direct association with melody and rhythm, has specific musical requirements that are influenced by musical beats and Igha'at. The result of this is the creation of meters that we call ‘Ighaie meters’. Considering the melodic reading of Tasnifs, pauses, the tension of sounds, and the starting and ending points of the beats of Tasnif, leads us to ‘Ighaie meters’ that have unique characteristics.

تبلیغات