چکیده

داستان حضرت موسی (ع) در قرآن با داشتن مضامین غنی و ساختار بصری و روایی پیچیده، ظرفیت بالایی برای اقتباس سینمایی و تلویزیونی دارد. اقتباس موفق این داستان نیازمند شناخت دقیق ویژگی های روایی آن و همچنین درک ظرفیت های رسانه فیلم، به ویژه در زمینه تدوین است. این مطالعه با هدف کشف، استخراج و معرفی الگوهای ساختاری تدوین در داستان حضرت موسی (ع) صورت گرفته است. در این مقاله، ابتدا الگوهای رایج تدوین در سینما و تلویزیون معرفی شده و سپس با روش کیفی تحلیل مضمون، داستان حضرت موسی (ع) در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. سپس، بر اساس ساختار دراماتیک داستان و ویژگی های رسانه های تصویری، الگوهای تدوین متفاوتی برای فصول مختلف داستان پیشنهاد شده است تا جنبه های مختلف روایی و مضمونی را بازتاب دهد. یافته ها نشان می دهد که رویکرد قصه پردازی قرآن در داستان حضرت موسی (ع) صرفاً یک رویکرد خطی و تداومی نبوده و با توجه به ساختار روایی خود، الگوهای مختلف تدوین غیر تداومی از جمله الگوی برش پرشی، تدوین موازی یا الگوی مونتاژ اندیشه دار و دیالکتیکی را تمهید می کند. این امر روایت را صرفاً محملی برای طرح داستان و سرگرم ساختن مخاطب نمی داند؛ بلکه آن را بستری برای تفکر و ارتقای اندیشه او در نظر می گیرد. به بیان دیگر، ساختارهای تدوینی در داستان های قرآنی، زمینه ساز گسترش و تعمیق معنا هستند. بااین همه، انتخاب و تطبیق الگوهای تدوین با مواد خام تولیدی بر عهده کارگردان است. این پژوهش می تواند راهنمایی کاربردی برای فیلم سازان باشد.

The Analysis of Montage Patterns in the Story of Prophet Moses (PBUH) in the Holy Quran

The story of Prophet Moses (PBUH) in the Quran, characterized by its rich themes and intricate visual and narrative structure, offers significant potential for cinematic and television adaptations. Successfully adapting this story requires a thorough understanding of its narrative features alongside the capabilities of film media, particularly in the realm of editing. This study aims to identify, extract, and propose structural editing patterns within the Quranic narrative of Prophet Moses (PBUH). Initially, the article reviews common montage patterns employed in cinema and television, followed by a qualitative thematic analysis of the Quranic text. Drawing on the dramatic structure of the narrative and the specific attributes of visual media, various editing patterns are suggested for different segments of the story to effectively convey its diverse narrative and thematic dimensions. The findings reveal that the Quranic storytelling approach in the story of Moses transcends a purely linear and continuous format, incorporating non-linear editing techniques such as jump cuts, parallel editing, and intellectual or dialectical montage. This approach regards the narrative not merely as a means of storytelling or entertainment but as a medium for reflection and intellectual elevation. In other words, the montage structures embedded in Quranic stories serve as a foundation for expanding and deepening meaning. However, the ultimate selection and adaptation of these montage patterns to raw production materials rest with the director. This research offers valuable insights and practical guidance for filmmakers seeking to adapt Quranic narratives into visual media.

تبلیغات