نقش سواد دیجیتالی و شایستگی های کانونی معلمان بر عملکرد شغلی آنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد دیجیتالی و شایستگی های کانونی معلمان بر عملکرد شغلی آنان بود. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان (530 نفر) دوره دوم متوسطه ناحیه یک، دو و سه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-95 می باشد. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 257 نفر تعیین شد. داده ها از طریق پرسشنامه های سواد دیجیتالی توحیدی اصل (1391)، شایستگی های کانونی حیدری، فرج پهلو، عصاره و گرایی (1392) و عملکرد شغلی پاترسون (2000) گردآوری گردید. روایی سازه این پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. یافته ها: سواد دیجیتالی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری بر عملکرد شغلی (0.51b=) و شایستگی کانونی (0.15b=) دارد. همچنین اثر علّی شایستگی کانونی بر عملکرد شغلی با )0.25b=) تائید شد. نتیجه گیری: هرگونه افزایش سواد دیجیتالی منجر به افزایش شایستگی های کانونی معلمان و به دنبال آن افزایش شایستگی های کانونی معلمان، عملکرد شغلی و سواد دیجیتالی آنها را بهبود می بخشد.The role of Digital Literacy and Core Competencies of teachers on their Job Performance
Aim: The purpose of this study was to investigate the role of digital literacy and the core competencies of teachers on their job performance. Methodology: The research method is descriptive and correlational. The statistical population includes all High school teachers in the 1st, 2nd, and 3rd districts of Tabriz in the academic year of 2016-2017, which number was 530. The sample size was 257 according to the statistical population and based on Morgan sample size determination table. Data were collected through questionnaires of Tohidi Asl Digital Literacy (2012), Heidari، Faraj Pahloo، Asareh and Garaie Core competencies (2013), and Paterson's (2000) Job performance. The validity and reliability of these questionnaires were confirmed using factor analysis and Cronbach's alpha coefficient. Findings: The results showed that digital literacy has a direct, positive, and significant effect on job performance (0.51) and Core competency (0.15); also, the effect of Core Competency on job performance (0.25) was confirmed. Conclusion: We can conclude that any increase in digital literacy will enhance the teacher`s core competencies and, as a result, increasing the core competencies of teachers will improve their job performance and digital literacy.







