شناسایی بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان در رشد مهارت های زندگی (مدیریت استرس و مدیریت احساس) دانش آموزان دوره ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت های زندگی (مدیریت استرس و مدیریت احساس) در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و طرح پژوهش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهرستان زرین دشت در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 1000نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، یک مدرسه ابتدایی انتخاب شد و ۶۰ نفر از دانش آموزان آن به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، دو پرسش نامه استاندارد مدیریت استرس (کوبین و همکاران، 1990) و کنترل عواطف ویلیامز و همکاران (1997) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش تحلیل کوواریانس) استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که آموزش فلسفه به دانش آموزان تأثیر مثبتی بر مدیریت استرس و مدیریت احساس دانش آموزان داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش فلسفه به کودکان باعث افزایش مهارت زندگی در بعد مدیریت استرس و مدیریت احساس در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شده است. با توجه به تأثیر مثبت آموزش فلسفه به دانش آموزان ابتدایی در جهت مدیریت استرس و احساس به عنوان دو مهارت اساسی زندگی، پیشنهاد می گردد در حیطه برنامه ریزی درسی در ارتباط با محتوای درسی مدارس ابتدایی، داستان هایی با مضمون و روش آموزش فلسفه در برنامه های آموزشی طراحی و استفاده شود. با توجه به نتایج پژوهش که نشان داد آموزش فلسفه به کودکان در مدیریت احساس تأثیر مثبت دارد، پیشنهاد می شود با برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان، جایگاه آموزش فلسفه به کودکان و روش های آموزش فلسفه برای کودکان آموزش داده شود.Investigating the Effectiveness of Teaching Philosophy to Children in the Development of Life Skills (Stress Management and Emotion Management) of Elementary School Students
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of philosophy education for children on life skills (stress management and emotion management) in fifth- grade male students. This study was a semi-experimental study in terms of its practical purpose and design in the form of pre-test-post-test with a control group. The statistical population included all fifth grade male students of Zarindasht schools in the academic year of 1401-1402 in the number of 1000 people. Using the multi-stage cluster sampling method, an elementary school was selected, and 60 of its students were randomly assigned to two experimental (30 people) and control (30 people) groups. The tools of data collection in this research were two standard stress management questionnaire (Kobin et al., 1990) as well as emotion control one by Williams et al. (1997). Descriptive and inferential statistics (covariance analysis method) were used to analyze the data. The findings show that teaching philosophy to students has a positive effect on stress and emotion management. Therefore, it can be concluded that teaching philosophy to children has increased life skills in terms of stress management and emotion management in fifth-grade elementary students. Considering the positive effect of teaching philosophy to elementary school students in the direction of stress and emotion management as two basic life skills, it is suggested to design and use stories with the theme and method of teaching philosophy in educational programs in the field of lesson planning in relation to the curriculum content of elementary schools







