آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۶

چکیده

اهتمام به ارتقاء عزت نفس ملی، هویت ملی و روحیه مقاومت از مفاهیم مهم فرهنگی و اجتماعی سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه است. در این راستا پرورش استعدادها و ارتقاء سطح فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها و «ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران» از مهمترین اهداف سیاستهای کلی نظام دسته بندی می شود. این مقاله با هدف دست یابی به تعریف هویت برساخته اجتماعی فرزندان شهدا، مبادی هویت یابی و انطباق بروندادهای هویتی فرزندان شهدا با راهبردهای سیاستهای کلی نظام به نگارش در آمد.پژوهش حاضر با روش کیفی انجام شده است. جهت جمع آوری داده از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و 25 نفر از فرزندان شهدا در مصاحبه ها مشارکت داشتند. 15 نفر از مصاحبه شوندگان زن و 10 نفر مرد بودند. نمونه ها به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند.نتایج تحقیق نشان میدهد تعریف رسمی از فرزندان شهدا ناشی از برساخته اجتماعی است که اجزای آن دچار تناقض است و این تناقض در بروندادهای هویت یابی فرهنگی نیز تاثیر گذار بوده است. نوعی مقاومت در برابر روایت رسمی در خصوص فرزندان شهدا و واقعیت عینی زندگی فرزندان شهدا وجود دارد.

The study of cultural and social outputs in identifying the family of martyrs with an emphasis on national identity and the spirit of resistance (looking at the general policies of the 7th Development Plan)

The emphasis on enhancing national self-esteem, national identity, and the spirit of resistance is among the key cultural and social concepts of the general policies outlined in the Seventh Development Plan. In this regard, fostering talents, improving the cultural level of veterans and their children, and "promoting and strengthening the culture of sacrifice and jihad while organizing veterans' affairs" are categorized as primary objectives of the general policies of the system. This article aims to define the socially constructed identity of the children of martyrs, identify the foundations of their identity formation, and align their identity-related outcomes with the strategic objectives of the system’s general policies.This research was conducted using a qualitative approach. Data collection was carried out through semi-structured interviews, in which 25 children of martyrs participated—15 women and 10 men. Participants were selected purposefully using the snowball sampling method.The findings indicate that the official definition of the children of martyrs is shaped by social construction, yet its components contain contradictions that influence cultural identity formation outcomes. There exists a form of resistance against the official narrative concerning the children of martyrs and the objective reality of their lives.

تبلیغات