بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر بر فرزندآوری در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر فرزندآوری، اهمیت و کاربرد بسیاری در سیاست گذاری اجتماعی و اقتصادی دارد. هدف پژوهش حاضر این است که با مروری بر پژوهش های پیشین، عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر بر فرزندآوری زوج ها طی 10 سال اخیر در ایران شناسایی گردد. این مطالعه با روش پژوهش اسنادی انجام شده است. با جستجو با کلیدواژه های باروری و فرزندآوری در بانک اطلاعات نشریات کشور مشخص گردید 251 مقاله علمی پژوهشی فارسی از 266 مقاله یافت شده، طی 10 سال اخیر چاپ شده است. از 251 مقاله چاپ شده طی سال های 1392-1402، 57 مقاله مرتبط با موضوع پژوهش حاضر بود و در آنها عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار بر فرزندآوری زوج ها در ایران بررسی شده بود. 57 مقاله مذکور در پژوهش حاضر به دقت مطالعه شد و یافته های آن در سه بخش یعنی عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار بر فرزندآوری دسته بندی گردید. یافته ها نشان داد در بخش اجتماعی، افزایش سطح تحصیلات، اشتغال زنان، مشارکت اجتماعی، حمایت رسمی و غیررسمی، کیفیت روابط زوج ها، تحولات خانواده، توسعه شبکه اجتماعی، احساس امنیت، عدم توانایی در ایجاد هماهنگی بین کارهای بیرون از خانه و بچه داری و در بخش فرهنگی نیز باورهای مذهبی، ارزشمندی فرزندآوری، قومیت، دگرگونی های ارزشی، فردگرایی، تقسیم کار بین زن و مرد در خانواده، مصرف فرهنگی و در بخش اقتصادی هم وضعیت اقتصادی و مسکن ازجمله عوامل تأثیرگذار بر فرزندآوری بودند. بر پایه یافته ها می توان نتیجه گرفت هرکدام از عوامل و ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی به تنهایی نمی توانند نقش تعیین کننده ای در این زمینه داشته باشند و ترکیبی از عوامل مذکور، در گرایش افراد به فرزندآوری مؤثر هستند.Social, cultural and economic factors affecting in Iran
Identifying the influencing factors on childbearing is very important and useful in social and economic policy. The aim of this research is to identify the social, cultural and economic factors affecting childbearing in the last 10 years in Iran. This study was done with documentary research method. By searching with the keywords of fertility and childbearing in the magazines database, it was found that 251 Persian articles have been published during last 10 years. 57 articles among them were related to the topic of this research and in them social, cultural and economic factors affecting the childbearing in Iran were investigated. These articles were carefully studied and its findings were categorized into three sections, i.e. social, cultural and economic factors affecting childbearing. The finding showed that in the social sector, increasing education, women's employment, social participation, formal and informal support, the quality of couples' relationships, family transformations, the development of social network, a sense of security, and the inability to coordinate work and raising children and in the cultural sector, religious beliefs, value of childbearing, ethnicity, value transformations, individualism, division of labor between men and women in the family, cultural consumption, and in the economic sector, economic status and housing were among the factor influencing childbearing. Based on the finding, it can be concluded that each of the cultural, social, economic and demographic factors alone cannot have decisive role in this field and a combination of this factors are effective in the tendency of people to childbearing.







