اکوسیستم حکمرانیِ هوش مصنوعی در آموزش: رویکردی داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه حاضر شناسایی مولفه های اکوسیستم حکمرانی هوش مصنوعی در آموزش است که با استفاده از رویکرد کیفی و روش گراندد تئوری(داده بنیاد) انجام شد. ابزار مورداستفاده، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و مشارکت کنندگان پژوهش، متخصصان، مجربان آموزشی، صاحب نظران، اعضای هیئت علمی حوزه های علوم تربیتی و علوم کامپیوتر بودند که از بین آن ها 18 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل داده ها با روش کدگذاری سه مرحله ای باز و محوری و انتخابی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که اجزای اکوسیستم حکمرانیِ هوش مصنوعی در آموزش مشتمل بر: نهادهای دولتی(50.39%)، که از زیرمولفه های مانند: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ شورای عالی آموزش و پرورش؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ شورای عالی فضای مجازی؛ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ معاونت های آموزشی وزارت آموزش و پرورش؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سازمان های نظارتی؛ نهادهای تنظیم مقررات و حقوقی تشکیل شده است. سپس ذی نفعان نظام تعلیم وتربیت (20.14%)؛ که از مواردی چون: مدیران مدارس؛ معلمان؛ دانش آموزان؛ والدین و جامعه محلی تشکیل شده است. سپس نهادهای غیردولتی (15.87%) که از زیرمولفه هایی مانند: توسعه دهندگان نرم افزار؛ شرکت های نوآور؛ سازمان های غیردولتی؛ نهادهای تحقیقاتی؛ شرکت های فناوری؛ شرکت های تولید محتوا و مؤسسات مالی و سرمایه گذاران تشکیل شده است و در نهایت صاحب نظران نظام تعلیم وتربیت (13.66%) از موارد چون: پژوهشگران؛ طراحان برنامه های آموزشی؛ مشاوران آموزشی و متخصصان داده تشکیل شده است.The Governance Ecosystem of Artificial Intelligence in Education: A Grounded Theory Approach
Accepting the importance and necessity of AI governance in education, it is inevitable that the ecosystem of this governance should be identified. Accordingly, the present study aimed to identify and develop a model of the AI governance ecosystem in education. This study used the phenomenological method and semi-structured interview tools to collect information. The participants in the study were educational specialists and experts, faculty members and groups of educational sciences and computer sciences, as well as managers of organizations related to the Ministry of Education, of whom 18 were selected as a sample using the purposive snowball sampling method. Data analysis was performed using the Corbin and Strauss method. The findings showed that the greatest emphasis of experts on the components of the AI governance ecosystem in education goes to government institutions (50.39%), followed by the beneficiaries of the education system (20.14%); NGOs (15.87%), and education system experts (13.66%). Ultimately, the findings suggest that when creating an AI governance ecosystem in education, it is important to have organizations, companies, and individuals who, working together, can create a strong support network to promote changes that align with the needs of society and the classroom.







